![]() |
![]() |
|
Volvo Amazon Produktionsfärger Färgkoden beskriver bilens ursprungliga färglackering från fabrik och återfinns på typregistreringsskylten i motorrummet. Färgkoderna på denna sida representerar de normala och officiella färgerna som fanns på Volvo Amazon mellan 1957 och 1970 i Sverige. Samma färgkod förekommer på flera olika Volvo-modeller, t.ex. återfinns mörkblå (96) både på Amazon och på 140-serien. Naturligtvis är det exakt samma färg. Även provfärger som först testades på Volvo Amazon blev senare produktionsfärger på P 1800 och 164. Avsnitt: Enfärgat och tvåfärgat Metallic Färgkoder Nyanser Färger per årsmodell Bättringsfärger Provfärger
Från att ha funnits som tvåfärgade de första åren kom Volvo Amazon att bli enfärgad i början av 1960-talet, om man bortser från Polisutförandet. De första enfärgade bilarna var tillval redan från starten 1956, blev mer tillgängliga 1961 och blev från årsmodell 1962 standard. De båda prototyperna X1 och X2 (läs mer om dem i avsnittet om historia) var tvåfärgade och en klar majoritet av alla tillverkade Amazoner fram till 1961 var tvåfärgade. Inledningsvis fanns Amazon som svart med gråbeige tak (färgkod 49), gråbeige med svart tak (färgkod 50), körsbärsröd med gråbeige tak (färgkod 51) och lite senare, från ch.-nr. 1933, som midnattsblå med gråbeige tak (färgkod 54). Det har säkerligen funnits Amazoner med färgkod 52 och 53 också, men vilka färger detta var har inte gått att fastställa. Vad som däremot har gått att fastställa är att Volvo experimenterade friskt med färger på Volvo Amazon tidigt under produktionen. Midnattsblå med gråbeige tak (54) förekommer t.ex. redan på ch.-nr. 19 men var då antagligen en provfärg. Prototyperna liksom de c:a tio första produktionsbilarna har dörrbågarna lackerade i samma färg som taket, något som därefter utgick (troligen blev det för dyrt). Enfärgade bilar före 1961 är ovanliga, men Volvo skriver uttryckligen i försäljningsbroschyrer redan 1956 att enfärgade bilar finns som tillval (bl.a. RK 6112 sida 2). Bland dessa är svart (19) och olivgrön (56) framträdande. Enstaka bilar lackades enfärgade i andra kulörer från fabrik (primärt för egna provsyften, men möjligen även på beställning) före 1961 och har då en avvikande färgkod från tabellen nedan. Men faktum är att de allra flesta kunder ville ha sin Amazon tvåfärgad och det är lätt att förstå varför - det är onekligen ett av bilens verkliga karaktärsdrag. Inte desto mindre återfinns i leveransböckerna för de första serietillverkade bilarna enfärgade låga ch.-nr. i färger som californiavit (42), maroonröd metallic (21), beige (25) samt flertalet andra färger som inte med säkerhet har gått att fastställa (bl.a. 11, 12, 13, 14, 15, 32, 41 och 52) men även andra tvåfärgade kombinationer, som röd och beige (22), vilka senare inte blev produktionsfärger.
* Kvalificerad gissning. Ännu ej utrett. Den första bilden i avsnittet om färger får bli en svartvit, troligen tagen hösten 1956 och med fotomodell varför den troligtvis var tänkt att användas i marknadsföringssyften. Bilen på bilden bär ch.-nr. 3. Den första tillverkade produktionsbilen, som lite oväntat har ch.-nr. 3, har färgkod 41 vilket är en tvåfärgskombination som inte har gått att fastställa, även om en ganska bra gissning utifrån svartvita bilder på den (som t.ex. den ovan) är att den är gråbeige med rött tak. Ch.-nr. 1 har färgkod 12 vilken enligt nedan högst troligt är duvblå med vitt tak. Ch.-nr. 2 har färgkod 42 vilken vi känner som californiavit och som vid tiden även användes på Volvo PV. Men det är inte bara i början av produktionen som Volvo provade ut nya färger och färgkombinationer. Även längre fram gjorde man det, och man provade både andra nyanser av befintliga kombinationer (t.ex. hittar vi i leveransböckerna att ch.-nr. 30131 är levererad som "blå/citrongrå" och ch.-nr. 30132 som "blå/ostronvit") liksom helt nya färger. Det senare är extra tydligt i samband med att andra, nya Volvomodeller introducerades. 1961 lanserades P 1800 och ungefär samtidigt övergick Amazon från att vara tvåfärgad till att bli enfärgad. Under denna period laborerades det friskt med färger på Amazon. Inför lanseringen av 140-serien ser vi också ett ökat användande av färger på Amazon som inte alltid blev produktionsfärger på just Amazon, men väl på andra Volvo-modeller, som stålblå metallic (102). Syftet verkar alltså inte ha varit att skapa extra ovanliga Amazoner utan istället att prova ut färger för andra modeller. Färgerna i de tvåfärgade bilarna är synonyma med varandra, det vill säga att den svarta färgen i 49 respektive 50 är färgkod 19. På samma sätt är den röda färgen i 51 färgkod 46 (som i sin tur även är synonym med andra röda färger som inte förekommer på Amazon, t.ex. 43), och den midnattsblå färgen i 54 är färgkod 31 (synonym även med 35 och 45). Den gråbeiga färgen i de tvåfärgade bilarna har färgkod 65. 1961 års modell var den sista där tvåfärgad lack fanns som alternativ. Polisbilarna var tvåfärgade (svarta och vita) och fanns i produktion fram till 1970 men de första åren har de typiskt färgkod 19 angiven (inte 60). De allra första polismålade bilarna som Volvo levererade till svenska statspolisen var Volvo Amazon och hade vita tak (senare svarta). Totalt levererade Volvo c:a 750st Volvo Amazon i polisutförande (inklusive civilpolisbilar) till den svenska polisen. 1952 lanserade Volvo den klassiska maroonröda färgen av så kallad metallikromtyp på PV 444 (som dittills mest funnits att få som antingen svart eller grå). Metallikrom var den tidens metalliclack, en vacker lysande cellulosabaserad lack som var oerhört svårskött - den vackra lystern försvann snabbt trots nogrann skötsel och lacken var allmänt väldigt ömtålig. Färgkoden var 8 och ersattes 1955 av en syntetisk lack i samma kulör, nu med färgkod 21. Det finns enstaka tidiga Volvo Amazon med färgkod 21 (röd metallic) från fabrik. Tillsammans med provfärgerna 53/90 (silver metallic), 53/91 (blågrön metallic) och 53/102 (stålblå metallic) är 21 de enda kända metalliclackerna på Volvo Amazon. Provfärgen 53/92 är troligen också en metallicfärg. I tabellen nedan framgår de officiella färgnamnen som bilarna levererades som. Av marknadsföringsskäl var det vanligt att samma färgkod benämndes olika på olika marknader och därför har flera färgnamn. Notera att alla färger listade på ett modellår inte nödvändigtvis var tillgängliga på alla marknader samtidigt, något som i synnerhet gäller kring modellåret 1961 i övergången från tvåfärgade till enfärgade bilar samt då Volvo 122 S lanserades i USA. Alla färger var heller inte tillgängliga på alla utföranden. Speciellt Volvo Amazon Favorit och Volvo Amazon 123 GT hade begränsade färgutbud, som dessutom också varierade per marknad. Volvo Amazon Favorit sålde t.ex. väldigt bra i Norge och Danmark och fanns där att få som körsbärsröd (46) och ljusblå (95), färger som inte fanns att få på Favorit i Sverige. På samma sätt fanns Volvo Canadian GT som ljusgrön (91) och ljusblå (95). Sammansättningsfabrikerna i Sydafrika och i Chile lackade själva de bilar de slutmonterade och dessa skeppades från Göteborg med fältet för färg tomt på typplåten. Dessa bilar finns därför i andra färger än de som producerades i Sverige. Det finns fler avvikelser. Till exempel tog färgen californiavit (42) ett uppehåll 1963 till 1968 då pärlvit (79) var enda vita alternativ. Andra mindre avvikelser förekommer också, inklusive speciallackerade fabrikslevererade bilar - vägverksgul (55) och militärgrön (58) är två exempel, liksom kungsblå (31) som var den färg samtliga av den långa rad Amazoner som årligen mellan 1958 och 1966 levererades till det danska hovet hade. Ett annat exempel är Brandförsvaret som använde sig av Amazon Herrgårdsvagn som befälsbilar med lacken körsbärsröd (46), en kombination som inte såldes till privatpersoner. En annan kortlivad produktionsfärg på Volvo Amazon var blågrön (85) som finns på tidiga bilar av årsmodell 1964 (och även på PV 544), men som utgick på grund av kvalitetsproblem. Enligt uppgift torkade färgen för långsamt och stoppade upp hela produktionen varpå den fick utgå. Värt att notera är också att Volvo inte är konsekventa i användandet av sina egna färgkoder: till exempel betyder 59 pärlgrå tidiga år (före 120-serien) och senare olivgrön. Hur Volvo själva lyckades hålla ordning på denna röra av färger förblir ett mysterium. Bilden ovan föreställer typplåten på Amazonen med ch.-nr. 1. Uppgifterna avser uppifrån typbeteckning (P 1200), chassinummer (1), färg utvändigt (12), färg invändigt (12) samt klädsel (455). Bilen är idag gråvit med svart tak, men var enligt uppgift lackerad duvblå med vitt tak från fabrik och det är troligen innebörden av färgkod 12. Bilen finns bevarad på Svedinos bilmuseum i Halländska Ugglarp men är i ett tämligen miserabelt skick. Bilder av interiören visar dock hur färgen duvblå såg ut, då bilen inte är omlackad på insidan. Klicka här för en ännu ofullständig förteckning över färg- och klädselkombinationer. Notera att exemplen nedan endast är till för att illustrera och inte utgör exakt färgmatchning.
Av Volvos leveransböcker framkommer att färgkod 86 levererades på Amazon under årsmodell 1963 på ett hundratal bilar skeppade för sammansättning till Arica, Chile med start vid ch.-nr. 130222 (även ch.-nr. 134283-134378). Dessa bilar har höga ch.-nr. i serien för årsmodell 1963 medan fabriken öppnade redan sommaren 1963. Varför sammansättningsfabriken i Arica målade vissa av sina CKD själva och vissa kom färdiglackade från Göteborg är inte klarlagt, men troligen berodde det på att sammansättningsfabriken inte hade klart med sitt egna måleri samtidigt som man ville komma igång med slutmonteringen. Färgkod 86 anges vara antingen blå, grön eller någonting däremellan vilket trots allt verkar rimligt eftersom färgkod 85 är just blågrön och användes under ungefär samma period. Det har ännu inte dykt upp några bilder på en Amazon med färgkod 86 stansat i typplåten. Enfärgade bilar före 1961 är som nämnts ovanliga, men förekommer. Ovan en reklambild från Volvo på en enfärgad röd (46) B16-bil. Årsmodellen på just den bilen är okänd men mer känt är att Volvo ställde upp med inte mindre än fyra bilar, alla enfärgat röda 122 S i 1959 års upplaga av Daily Express BRDC International Trophy i Klass B på Silverstone med legendaren Gunnars Andersson på en imponerande 1:a plats och med två av de andra tre bilarna på en 2:a respektive 4:e plats. Amazondominans i rött! Svartvita polisbilar levererades redan 1958, men typiskt med färgkod 19 angiven. Polisbilarna utgick från standardvagnens sportutförande (Amazon Sport, 122 S) och utrustades vid en särskild avdelning efter det att bilen lämnat produktionslinjen. Avvikelser i färg förekommer därför. Civila polisbilar - typiskt svarta (19) - har ej färgkod 60 men väl ett avslutande P efter typbeteckningens årsmodellsbokstav samt S-kod(er) för polisutförande. Polisbilar har levererats med alla möjliga inredningar, av vilka några själva har varit S-koder, men var företrädelsevis röda. En del färgkoder anges med ytterligare en siffra, t.ex. 79-1, vilken indikerar en annan leverantör (färgtillverkare) och potentiellt en annan nyans av 79. Anledningen är att Volvo använder sig av flera olika underleverantörer för vissa av sina täcklacker. Färgen skall motsvara Volvos pärlvit (79) men nyansskillnader kan alltså förekomma. Volvo rekommenderar därför att bättringsfärg konsekvent köpes med samma nummer. En del nyanser anser Volvo vara synonyma med varandra och säljer följdaktligen bättringsfärger för flera nyanser (t.ex. 79 och 79-1) under samma detaljnummer (277346). Kända nyanser för Volvo Amazon är 31-4*, 56-1, 60-1**, 67-1, 79-1, 80-1, 80-2 och 95-1. Fram till och med årsmodell 1977, långt efter det att Amazon har pensionerats som modell, numreras nyanserna efter när i tiden de införs i produktionen. Så ex.vis 80 levererades av första leverantör, 80-1 av andra leverantör och så vidare. Från och med årsmodell 1978 anger numreringen istället vilken tillverkare det handlar om:
* Specialleverans till danska hovet. Bl.a. P12134VK182906, S-1217. Implicerar att även 31-1, 31-2 och 31-3 existerar, men inte nödvändigtvis på Amazon. Nedan följer i princip samma tabell igen fast listad efter modellår (d.v.s. vilka färger fanns en given årsmodell). Notera att Volvo åtminstone marknadsförde att vissa färger endast fanns i kombination med vissa inredningar (se avsnittet om färgkombinationer) och med vissa motor- och växellådsalternativ. Till det kommer det faktum att avvikelser från vad som marknadsfördes garanterat finns, dels för att både utbud och marknadsföring såg olika ut på olika marknader och dels för att en betalande kund med en bestämd uppfattning om hur han eller hon ville ha sin bil hade väldigt goda förutsättningar att få som de ville hos Volvo. Provfärger eller andra specialfärger tas inte upp i denna förteckning.
I samtida försäljningslitteratur skriver Volvo att Amazonens kaross "Undergår en genomgripande rostskyddsbehandling där den först tvättas mycket noga, varefter plåten fosfateras och får en lätt etsad yta som ökar färgens vidhäftningsförmåga. Därefter doppas den i en speciell rostskyddsfärg, torkas och är efter kontroll färdig för behandling i Volvos moderna måleri. I måleriet påsprutas de hållbara grund- och mellanlackerna och den slagtåliga och vackra ytlacken och bränns i ugnar. Tack vare de noggranna förarbetena och de moderna lackeringsmetoderna får karossen en glänsande vacker yta, som bibehåller sin lyster och sina skyddande egenskaper under mycket lång tid." En del färgkoder är synonyma med varandra, dvs samma färg levereras under samma detaljnummer för flera färgkoder. T.ex. anger Volvo följande bättringsfärger i en tillbehörskatalog. Notera att alla färgkoder inte gäller för Volvo Amazon. Tabellen avser ge en fingervisning om att trots Volvos flora av färgkoder så är flera av dem egentligen identiskt samma färg, åtminstone ur ett bättringsfärgshänseende.
Ett mindre antal bilar lackades i provfärger. Dessa bilar har en nummerkombination bestående av två nummer som färgkod, där det första numret anger färgtillverkaren och det andra anger färgkoden. Vanligast är numret för färgtillverkaren DuPont, "53", men även "94" förekommer (dock är det ännu okänt vilken tillverkare det var). Ibland stansar Volvo in tecknet "/" mellan numret för färgtillverkaren och färgkoden, och ibland tecknet "-". Med undantag för 53/102 är det ett mycket begränsat antal bilar som lackats i provfärger, ofta endast ett exemplar per provfärg, och dessa såldes normalt inte till privatpersoner utan användes som provvagnar eller såldes till Volvos anställda. 53/102 var relativt vanlig på 1967 års 123 GT - kanske så många som 100 exemplar - och ses inte sällan på samtida bilder från återförsäljares utställningshallar (som bilden nedan). Färgen förekommer också på 121 samma år och nämns även i verkstadsmeddelanden från Volvo. 94/102 förekommer också, både på 121 och på 123 GT, årsmodell 1967 men är antagligen än mer ovanlig. Troligen är det en samma färg (stålblå metallic) men med en annan tillverkare. Det verkar tydligt att Volvo föredrog DuPont.
En del tidiga provfärger, som 53/23 och 53/27, blev senare produktionsfärger på Volvo Amazon. Man kan även ana mönstret hos 53/64 som var en testfärg i kulören mörkblå på årsmodell 1964. Året efter kom som bekant mörkblå som en officiell produktionsfärg, nu med färgkod 90 (ersatt 1967 av färgkod 96). Stålblå metallic (102) är en officiell produktionsfärg på Volvo 164 och på P 1800 men blev aldrig det på Amazon. Fler provfärger än de som förekommer i tabellen nedan kan förekomma.
* Företrädelsevis 123 GT, men även enstaka 121 (t.ex. ch.-nr. 237351 och 237993) och 122 S (t.ex. ch.-nr. 62767). Exempel på typbeteckningsplåtar från Amazoner med provfärger:
|
![]() |
![]() |
Volvo Amazon Picture Gallery
is an independent website with photos,
chassis number database, handbooks, manuals, and other documentation related to Volvo Amazon. Please
send us an e-mail if you want to add pictures to the gallery and database
or if you have documents that you want to share with the rest of us. There is no fee or club affiliation required to register a car in the
gallery. We welcome Volvo Amazons in any shape and condition!
Karl Eric Målberg and Fredrik Lofter |
![]() |
Contact | Privacy policy |