Volvo Amazon Picture Gallery  Volvo Amazon Picture Gallery 

Volvo Amazon Drivlina och Bestyckning

I och med PV 444 började Volvo utvecklingen av en ny generation fyrcylindriga motorer som fram tills för bara ett par år sedan utgjorde själva stommen i Volvos personvagnar. Mängder av olika motorer har drivit runt Sveriges bilpark genom åren, men få har visat sig vara så robusta och pålitliga som Volvos gjutjärnsmotorer B16, B18 och B20 (även B14, B21 och B23) som alla är vidareutvecklingar av B4 motorn från 1944. Volvo Amazon lanserades 1956 med B16 A som enda alternativ och kom att med åren förses även med B18 A och B20 A i specialutförandet (121) och med B16 B, B18 B, B18 D och B20 B i sina sportutföranden (122 S och 123 GT).

Avsnitt: Motorer Motoreffekt Trimsatser Förgasare Växellådor Bakaxlar Fördelare Tändinställningar




Motorer

När Volvo Amazon lanseras är den nya B16 A enda motoralternativ. B16 A är i princip en uppborrad B4 B (från 75 mm till 79,37 mm) med en ny cylindervolym på 1 583 cm3. Motoreffekten är 60 hk (DIN) / 66 hk (SAE) vid 4 500 rpm och kompressionsförhållandet 7,5:1. Zenith förgasaren är större än på B4 B och B16 A har även ett direktoljefilter. Sportmotorn B16 B lanseras våren 1958 på Amazon Sport och Volvo anger effekten lite blygsamt till 76 hk (DIN) / 85 hk (SAE) vid 5 500 rpm (egentligen är den 88-89 hk (SAE) vid samma varvtal). Detta uppnås genom dubbla SU H 4 förgasare, annan kamaxel, blybronslager, andra ventiler och ventilfjädrar. B16 motorerna finns på Volvo Amazon årsmodell 1957 - 1961.

När B18 motorn lanseras i maj 1961 på sportbilen P 1800 (på Amazon med årsmodell 1962) är det dock i princip en helt ny motor, signerad den legendariske motorkonstruktören Per Gillbrand. Enligt historien är det bara en enda liten distanshylsa som är gemensam med B16 motorn, även om grundkonstruktionen naturligtvis är densamma. Topplocket har fått en annan utformning och varje cylinder matas via en separat insugsport (inte via parvis gemensamma som på B16). Vevaxeln har fem lager mot tidigare tre och cylinderdimensionen är 84,14 x 80 mm, vilket ger cylindervolymen 1 780 cm3. B18 A motorn förses med en Zenith fallförgasare och presterar 68 hk (DIN) / 75 hk (SAE) vid 4 500 rpm, efter effekthöjningar 1967 75 hk (DIN) / 85 hk (SAE). Sportmotorn B18 D förses med dubbla SU HS 6 förgasare och presterar inledningsvis (1962 - 1965) 80 hk (DIN) / 90 hk (SAE) och efter effekthöjningar 1966 86 hk (DIN) / 95 hk (SAE) och 1967 90 hk (DIN) / 100 hk (SAE). B18 B motorn är förbehållen P 1800 men kommer 1967 till Volvo Amazon i 123 GT utförandet (från 1968 även på 122 S), dock utan oljekylare, och presterar 96 hk (DIN) / 115 hk (SAE). B18 B i Amazon är identisk med B18 B i P 1800 vad gäller kompression, kamaxel och förgasarbestyckning under samma årsmodell. Effekten uppges olika mellan dessa bilar vilket enligt verkstadshandboken beror på skillnader i avgassystemet. B18 motorerna finns på Volvo Amazon årsmodell 1962 - 1968.

I augusti 1968 förses även Volvo Amazon med den nya B20 motorn. Den är en vidareutveckling av B18 motorn och har bl.a. en större cylinderdiameter och en volym på 1 986 cm3. Zenith-Stromberg förgasare på B20 A och dubbla SU HS 6 förgasare (dubbla Zenith-Stromberg på vissa marknader) på B20 B ger en effekt på 82 hk (DIN) / 90 hk (SAE) respektive 100 hk (DIN) / 118 hk (SAE). Kompressionsförhållandena är 8,7:1 för B20 A och 9,5:1 för B20 B, skillnader som uppnås genom olika tjocklek på cylinderlockspackningarna. Den stora skillnaden mot B18 ligger inte i effekten utan i det markant bättre vridmomentet. B20 motorerna finns på Volvo Amazon de två sista årsmodellerna, 1969 - 1970.


Per Gillbrand beskådar världens första B18-motor under utprovningarna


Motor B20 B med fläktkoppling (S-5396)

Motoreffekt

Motoreffekten återges i tabellen nedan med officiella siffror från Volvo, både med DIN (Deutsches Institut für Normung) och den mer optimistiska SAE (Society of Automotive Engineers) värden i antal hästkrafter. Effekt mäts i Watt och en hästkraft (DIN) mostvarar 746 W. Med andra ord har motorstyrkan i Volvo Amazon varierat mellan 45kW och 75kW. Ändringar och skillnader i motoreffekt mellan olika utföranden (A, B, D) av samma motor har Volvo nästan uteslutande åstadkommit genom olika förgasarbestyckningar, kamaxelutformningar och tjocklek på cylinderlockspackningarna.

Tabellen är en fullständig förteckning över de motorer som fabriksmonterades i Volvo Amazon och är sorterad efter motorernas detaljnummer. Även kamaxelmärkning, växellåda och bakaxelutväxling framgår.



Detalj nummer
Effekt Effekt Effekt Kamaxel märkning
Bakaxel utväxling
Kommentar
Utförande
Årsmodell
hk SAE
vid varvtal
hk DIN
vid varvtal
kW
Växellåda
Typbeteckning
495383 B16 A 1957 - 1960 66 4 500 60 4 500 45 H6, M4 4,56:1 P 1200, P 12104, P 12106
B16 A 1961 66 4 500 60 4 500 45 M30, M31, M40 4,56:1 12132V/HD, 12133V/HD, 12134V/HD
495387 B16 B 1958 - 1960 85 5 500 76 5 500 57 M4 4,56:1 P 12204, P 12206, P 12208
B16 B 1961 85 5 500 76 5 500 57 M40, M41 4,56:1 12234V/HD, 12244V/HD, 12235V/HD
495395 B16 A 1961 66 4 500 60 4 500 45 M30, M40 4,56:1 12132V/HD, 12134V/HD Saxomatkoppling
495396 B16 B 1961 85 5 500 76 5 500 57 M40 4,56:1 12234V/HD, 12244V/HD Saxomatkoppling
496801 B18 A 1962 75 4 500 68 4 500 51 A M30 4,1:1 12132x, 13132x
B18 A 1963 75 4 500 68 4 500 51 A M30 4,1:1 13132x
B18 A 1966 75 4 500 68 4 500 51 A M30 4,1:1 13121x, 13191x* Favorit
B18 A 1962 - 1966 75 4 500 68 4 500 51 A M40 4,1:1 12134x, 12138x, 13134x
B18 A 1962 - 1966 75 4 500 68 4 500 51 A M40 4,55:1** 22134x
496802 B18 D 1962 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M40 4,1:1 12234x, 12238x, 12244x, 13234x, 13244x
B18 D 1963 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M40 4,55:1** 22244x
B18 D 1962 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M41 4,56:1 12235x, 13235x
496814 B18 A 1964 - 1966 75 4 500 68 4 500 51 A BW35 4,1:1 12136x, 13136x
496815 B18 D 1964 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A BW35 4,1:1 12236x, 12246x, 13246x
496816 B18 D 1962 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M40 4,1:1 12244x, 13244x
B18 D 1963 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M40 4,55:1** 22244x
496818 B18 D 1964 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A BW35 4,1:1 12236x, 12246x, 13246x
496820 B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M40 4,1:1 12234x, 12238x, 13234x, 13244x
B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M40 4,55:1** 22234x
B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M41 4,56:1 12235x, 13235x
496821 B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M40 4,1:1 12244x, 13244x
B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M40 4,55:1** 22244x
496822 B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B BW35 4,1:1 12236x, 12246x, 13246x
496834 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M30 4,1:1 13191x* Favorit
B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M40 4,1:1 12194x, 13194x
496835 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A BW35 4,1:1 12136x, 13136x
B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A BW35 4,55:1** 22136x
496840 B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B M40 4,1:1 12234x, 12238, 12244x, 12294x, 13234x, 13244x, 13294x
B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B M40 4,55:1** 22234x, 22244x, 22294x
B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B M41 4,56:1 12235x
496841 B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B BW35 4,1:1 12246x, 12296x, 13246x, 13296x
B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B BW35 4,55:1** 22246x
496852 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M30 4,1:1 13121x Favorit
B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M40 4,1:1 12134x, 12138x, 13134x
B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M40 4,55:1** 22134x
496860 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4,56:1 13335x, 13395x
496861 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4,1:1 12394x, 13394x Utan avgasrening
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4,55:1** 22394x Utan avgasrening
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4,56:1 13335x Utan avgasrening
496866 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4,56:1 133x5x
496868 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4,1:1 13344x Med avgasrening
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4,55:1** 22344x, 22394x Med avgasrening
496869 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C BW35 4,1:1 13346x Med avgasrening
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C BW35 4,55:1** 22346x Med avgasrening
496871 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4,1:1 13334x, 13394x Utan avgasrening
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4,55:1** 22334x, 22344x Utan avgasrening
496872 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C BW35 4,1:1 13396x
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C BW35 4,55:1** 22336x, 22346x Utan avgasrening
496877 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A xx1xxx Packmotor
496878 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A BW35 xx1x6x Packmotor
496880 B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B xx2xxx Packmotor
496881 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4,56:1 133x5x Packmotor
496882 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4,56:1 133x5x Packmotor
496890 B18 A 85 5 000 75 4 700 56 A Reservdelsmotor***
496892 B18 B 115 6 000 96 5 600 72 C Reservdelsmotor***
496893 B18 D 100 5 700 90 5 500 67 B Reservdelsmotor***
496900 B20 A 1969 - 1970 90 4 800 82 4 700 61 A M40 4,1:1 131341S/T, 131941S/T
B20 A 1969 - 1970 90 4 800 82 4 700 61 A M40 4,3:1 221341S
496901 B20 A 1969 - 1970 90 4 800 82 4 700 61 A M40 4,1:1 131342S/T
496910 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4,1:1 133341S/T, 133441S/T, 133941S/T
B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M41 4,3:1 133351S/T
B20 B 1969 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4,3:1 223341S
496911 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4,1:1 133342S/T, 133942S/T
B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M41 4,3:1 133352S/T
496924 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4,1:1 133341 S-5396
496979 B20 A 1969 - 1970 90 4 800 82 4 700 61 A M40 4,1:1 131x41 Packmotor
496980 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4,1:1 133x41 Packmotor
496982 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4,1:1 133x42 Packmotor
496995 B20 A 90 4 800 82 4 700 61 A Reservdelsmotor***
496996 B20 B 118 5 800 100 5 500 75 C Reservdelsmotor***

* 13191x avser Volvo Amazon Favorit sammansatt utomlands.
** Se avsnittet om Bakaxlar nedan angående utväxlingen 4,55:1.
*** Reservdelsmotorerna levereras utan svänghjulskåpa, svänghjul, termostat, vattenrör, grenrör, bränslepump, startmotor, fördelare, generator och vevhusventilation.

Trimsatser

Volvo var framgångsrika på den internationella tävlingsarenan i början och mitten av 1960-talet. Gunnar Andersson, framgångsrik svensk rallyförare, övertalades 1962 av Volvos VD Gunnar Engelau att bli tävlingsledare på Volvo. Det var inget lätt beslut för Andersson, som stod på toppen av sin karriär med bland annat ett europamästerskap i rally. Avgörandet var Engellaus påpekande om att han hos Volvo skulle få jobba heltid med något som han haft som privat hobby i flera år. Volvo byggde en serie på 1 000 Volvo Amazon som var mycket lämpade för sport- och tävlingsbruk. C:a 800 bilar byggdes i Göteborg och resterande 200 enheter vid sammansättningsfabriker utomlands. Tävlingsmodellen blev snabbt både populär och konkurrenskraftig, och var mycket uppskattad bland rallyförarna varför man valde att sälja en trimningssats för Volvo Amazon även till privatkunder. De bilar som lämnade Volvo Competition Service kallades ofta Rally Sport eller R-utförande bland kunderna, ett begrepp som Volvo fortfarande använder och marknadsför.

Regelverket för tävlingsverksamheten krävde att minst 1 000 bilar per år färdigställdes som tävlingsbilar. Volvo Competition Service förlades till Jannessons smedja (en mindre verkstadslokal om c:a 300m2 som medföljde när Volvo köpte mark kring Torslanda i november 1959) och som mest levererade Volvo 30 - 50 bilar om dagen dit. Bilarna togs direkt från bandet, kördes till smedjan och fick sedan de delar som ingick i trimsatsen utbytta. C:a 8 - 10 personer arbetade vid Volvo Competition Service och man hade kapacitet för fem till sex bilar samtidigt. Tävlingsbilarna förändrades nästan bara mekaniskt och några emblem byttes aldrig ut eller tillkom. Däremot monterades varvräknare på instrumentpanelen och utföranden som inte såldes till allmänheten i Sverige förrän senare, t.ex. P 130 i 122 S utförande, lämnade Jannessons smedja till svenska rallyförare redan 1962 (och då med 115 hk SAE jämfört med 90 hk SAE i standardutförandet av 122 S). I ett försök att balansera målen om att framstå som marknadsledande producent av säkra fordon och samtidigt förstärka sin position på den internationella rallyscenen marknadsförde inte Volvo trimsatserna till allmänheten i någon större omfattning. Däremot utbildade man sina återförsäljare att ge intresserade kunder speciell information.

Totalt uppskattas 4 000 - 5 000 bilar ha försetts med trimsatser från Volvo Competition Service. Trimsatserna har detaljnummer 419398 och innehöll följande (större) delar:

  • Planat cylinderblock med mindre förbränningsrum (kompression 11,1:1)
  • Större insugningsventiler (42 mm mot tidigare 40 mm)
  • Kraftigare ventilfjädrar
  • Större brickor till ventilfjädrarna
  • Topplockspackning
  • Vassare kamaxel
  • Lättare svänghjul (8 kg istället för 11,5 kg)
  • Kraftigare tändspole
  • Andra nålar till SU-förgasarna
  • Speciellt grenrör
  • Kraftigare fjädrar till kopplingen
  • Oljekylare

Dessa modifieringar gav en effekt på c:a 124 hk (DIN) / 135 hk (SAE). Senare kom vidareutvecklade trimsatser från Volvo med effekter upp till 180 hk (SAE). Det handlade då om specialgjutna topplock, ventilstorlekar på 46 mm och varvtal upp mot 8 500 rpm. Det var inte enbart motorerna som skilde sig från originalutförandet - även fjädringen modifierades efter beställning. Volvo lät t.ex. bygga om bilar som skulle säljas på marknader med dåliga vägar (t.ex. Afrika) och försåg dem med progressiv fjädring ("Safarifjädrar") och bytte ut de vanliga stötdämparna mot gasdämpare. Gunnar Andersson slutade på Volvo sommaren 1983.

Förgasare

Förgasarbestyckningen har också varierat med åren, dock alltid med enkelbestyckning på A-motorerna och med dubbelbestyckning på B- och D-motorerna. Generellt används fabrikaten Zenith respektive Zenith-Stromberg på A-motorerna och Skinners Union (SU) på B- och D-motorerna. För vissa marknader försågs motor B20 A med en SU-förgasare istället för en Stromberg-förgasare (se t.ex. detta verkstadsmeddelande), men eventuellt gällde detta endast 140-serien och på vissa marknader (Nordamerika) försågs B20 B med dubbla Zenith-Stromberg-förgasare.

Förgasare
Antal
Motor
Årsmodell
Utförande
Kaross
Zenith 34 VN 1 B16 A 1957 - 1961 Amazon (121 från 1958) P 120
SU H 4 2 B16 B 1958 - 1961 Amazon Sport (122 S från 1958) P 120
Zenith 36 VN 1 B18 A 1962 - 1966 121 P 120, P 130, P 220
Zenith-Stromberg 175 CD / CD-2S * 1 B18 A 1967 - 1968 121 P 120, P 130
SU HS 6 2 B18 D 1962 - 1968 122 S P 120, P 130, P 220 **
SU HS 6 2 B18 B 1967 - 1968 122 S, 123 GT P 130, P 220
Zenith-Stromberg 175 CD-2 1 B20 A 1969 121 P 130, P 220
Zenith-Stromberg 175 CD-2SE 1 B20 A 1970 121 P 130
SU HS 6 *** 2 B20 B 1969 - 1970 122 S, 123 GT P 130, P 220

* Zenith-Stromberg 175 CD på tidiga utföranden, Zenith-Stromberg 175 CD-2S på sena utföranden (ej relaterat till marknader).
** P 220 i 122 S utförande från årsmodell 1963 (vissa marknader, inkl. USA).
*** Zenith-Stromberg 175 CD-2 och CD-2SE i USA och Kanada (båda marknaderna omnämns i reservdelskatalogen); se t.ex. detta verkstadsmeddelande.

Växellådor

I början ärver Volvo Amazon mycket av mekaniken från föregångaren PV 444 och detta gäller även växellådan, som för den första årsmodellen är en treväxlad växellåda benämnd H6 med osynkroniserad etta och med backväxel. H anger hur växlarna är placerade i lådan och osynkroniserad etta innebär att föraren måste trampa två gånger på kopplingspedalen för att få i ettan. Redan vid introduktionen finns dock en viss besvikelse i kundledet över avsaknaden av en fjärde växel. En Amazon var prissatt 25% högre än en PV och med detta följde naturligtvis vissa förväntningar, förväntningar som den äldre H6-lådan inte levde upp till. Anledningen till att Volvo valde H6-lådan till Amazon var antagligen att man hade ett överlager av H6-lådor och helt enkelt såg till att använda upp dessa så långt att lagret hamnade på en acceptabel nivå. I februari 1958 tillverkas de första Amazonerna med den nya och helsynkroniserade fyrväxlade växellådan. Denna benämns först M3, vilket ändras till M4 precis vid införandet (viss verkstadslitteratur var då redan tryckt med referenser till M3). M står för manuell. M4 finns både i Volvo Amazon och i Volvo Amazon Sport. Växellådan M4 kom att vidareutvecklas och ligger till grund för de stora förändringar som kommer på växellådssidan med årsmodell 1961, då växellådorna M30, M31, M40 och M41 ersatte M4. De tre förstnämnda fanns att få på standardutförandet (121) medan de två sistnämnda fanns att få på sportutförandet (122 S), med ett par undantag (se nedan). Den första siffran anger antal direktväxlar (tre eller fyra) och den andra siffran anger överväxel (1) eller inte (0). Karossen anpassades på årsmodell 1961 för att ge plats åt de nya växellådorna, som är större än föregångarna, och följdaktligen går de inte att eftermontera på tidigare årsmodeller. Många av Volvos kunder i Nordamerika efterfrågade automatväxel men det är inte förrän vid årsmodell 1964 som Volvo klarar av att erbjuda detta tillval. Denna tillverkas passande nog av amerikanska Borg-Warner, benämns BW35 och är en trestegs automatisk växellåda (med backväxel) ökänd för den höga bränslekonsumptionen den orsakar.

Överväxel kom med de nya växellådorna M31 och M41 1961 och fanns i kombination med B16-motorn och 6V elsystem det enda modellåret *. Överväxel är som en femte växel, och är så anpassad att den är gjord för att användas vid körning i höga hastigheter på plan väg (den är med andra ord inte avpassad för acceleration). Överväxelenheterna till M31 och M41 tillverkades av Laycock de Normanville och är en mindre planetväxel placerad bakom den ordinarie växellådan, d.v.s. på den från växellådan utgående axeln på drivlinan. Överväxeln är spärrad till tvåans och treans växel på M31 och till fyrans växel på M41 med hjälp av en strömbrytare på växellådans lock, och är alltså inte ett ordinarie växelläge som manövreras med växelspaken utan kopplas in med hjälp av en elektrisk brytare. På Volvo Amazon är denna brytare placerad på rattkåpan, på motsatt sida som blinkersspaken (den har dessutom samma utseende som blinkersspaken). En röd lampa placerad på instrumentpanelen mittemellan och strax ovanför cigarruttaget och fläktreglaget indikerar brytarens läge (på eller av). Den visar alltså inte huruvida överväxeln är inkopplad eller inte utan är till för att varna för att överväxeln kommer kopplas in nästa gång andra eller tredje (M31) respektive fjärde (M41) direktväxeln läggs i. Strömbrytaren på växellådans lock förhindrar att överväxeln kopplas in på andra växlar än vad den tål (vridmomentet blir för högt på låga växlar och överväxeln skulle gå sönder fullständigt om den kopplades in tillsammans med backväxeln). Överväxelenheterna var av typ D årsmodellerna 1961 - 1968 (i kombination med B16- och B18-motorerna) och av typ J årsmodellerna 1969 - 1970 (tillsammans med B20). Typ J är en mer robust konstruktion medan typ D har en högre varvtalsreducering (0,756:1 eller c:a 24 % mot typ J:s 0,797:1 eller c:a 20 %). Typ J har dessutom ändrat hydraulsystem vilket ger smidigare in- och urkoppling och är mindre känsligt för föroreningar då det förutom förfilter även finns ett finfilter i tryckledningen. Typ D kopplas över ett relä medan typ J kopplas direkt mot +12 VDC (efter 25 A säkringen). Överväxel fanns inte på alla marknader, t.ex. återfinns de inte på bilar i exportutförande till USA, och inte för alla karosser (inte på Herrgårdsvagnen, P 220). På Amazon fanns M41 med överväxel tillsammans med B16 B motorn 1961 endast på 199 st bilar tillverkade sent under modellåret, mellan ch.-nr. 80683 och 82239.

M40G är en variant av M40 med bl.a. större svänghjulsmedbringare (detaljnummer 380606, som även finns för M30) för att minska vibrationer. Denna införs på P 220 under modellår 1967 från ch.-nr. 53957 och på P 130 under modellår 1968 från ch.-nr. 296543 på bilar med M30 (dvs Favorit) och från ch.-nr. 296129 på bilar med M40 (dvs 121 och 122 S).

Laycock de Normanvilles överväxel typ J återfinns på M41 och M46 under c:a två decennier Volvobilar och är en avsevärt starkare konstruktion än den tidigare typ D, men själva växellådan har fortfarande samma brister som tidigare M40- och M41-lådor (lagringen av bottenstocken). Särskilt M40 utvecklades mycket under Volvo Amazon-eran och finns under ett stort antal detaljnummer. M31 försvann redan efter ett enda modellår (1961) och återfinns på 1,120 stycken Volvo Amazon (de flesta antingen skifferblå eller svarta) fram till och med ch.-nr. 80258. Även M30 fanns endast en kort tid (1961 - 1963 och senare på Volvo Amazon Favorit 1966 - 1968). Det är tydligt att kunderna föredrog fyra växlar, och både M30 och M31 är ganska ovanliga idag. Växellådsbyten till M40 eller M41 hör troligen till de vanligaste ändringarna bland ägare till Volvo Amazon.

* Volvo 122 S / Volvo Amazon Sport med överväxel (B16 B + M41, 12235V/HD), t.ex. ch.-nr. 80701, 80756, 81361 och 81362.



Växellåda
Typ
Årsmodell
Motor
Utförande
H6 Treväxlad manuell växellåda med backväxel och osynkroniserad etta 1957 B16 A Amazon
M4 * Fyrväxlad helsynkroniserad manuell växellåda 1958 - 1960 B16 A, B16 B Amazon, Amazon Sport (121, 122 S)
M30 Treväxlad manuell växellåda 1961 - 1963 B16 A, B18 A 121
1966 - 1968 B18 A Favorit
M31 Treväxlad manuell växellåda med överväxel 1961 B16 A 121 **
M40 *** Fyrväxlad manuell växellåda 1961 - 1970 B16 A, B16 B, B18 A, B18 D, B18 B, B20 A, B20 B 121, 122 S
M41 typ D Fyrväxlad manuell växellåda med överväxel 1961 - 1968 B16 B, B18 D, B18 B 122 S ****, 123 GT
M41 typ J Fyrväxlad manuell växellåda med överväxel 1969 - 1970 B20 B 123 GT
BW35 Trestegs automatväxlad växellåda med rattväxel 1964 - 1968 B18 A, B18 D, B18 B 121, 122 S

* Benämns M3 i tidig verkstadslitteratur. Se detta verkstadsmeddelande.
** M31 återfinns som tillval endast på 121 och endast 1961, bl.a. chassinummer 61167 och 67458.
*** Benämns ibland även M40GV där GV står för golvväxel. Finns även med rattväxel på P 120 bilar, då benämnd M40RV.
**** M41 finns som tillval på 122 S fram t.o.m. 1966, därefter endast på 123 GT. Ej på bilar sålda i USA. Tillsammans med B16 B endast sena bilar 1961.

Växellådorna har följande utväxlingar per växel:

Växellåda
Ettan
Tvåan
Trean
Fyran
Överväxel
Back
Kommentar
H6 3,13:1 1,62:1 1:1 2,66:1
M4 3,45:1 2,18:1 1,31:1 1:1 3,55:1
M30 3,13:1 1,55:1 1:1 3,25:1
M31 * 3,13:1 1,55:1 1:1 0,756:1 3,25:1
M40 (B16, B18) ** 3,13:1 1,99:1 1,359:1 1:1 3,25:1 1961 - 1968
M40 (B20) 3,13:1 1,99:1 1,362:1 1:1 3,25:1 1969 - 1970
M41 typ D 3,13:1 1,99:1 1,359:1 1:1 0,756:1 3,25:1
M41 typ J 3,13:1 1,99:1 1,362:1 1:1 0,797:1 3,25:1
BW35 2,39:1 1,45:1 1:1 2,09:1

* M31 har överväxel på både tvåans och treans direktväxel och är i princip femväxlad. Tvåans växel med överväxel har utväxlingen 1,17:1 (där 1,17 = 1,55 * 0,756).
** Inklusive rattväxel M40RV (endast på P 120).

Automatkoppling av typen saxomat, s.k. saxomatkoppling finns som tillval årsmodell 1961 till både 121 (B16 A) och 122 S (B16 B), troligen endast i kombination med växellådorna M30 och M40 (d.v.s. ej överväxel). Saxomatkoppling finns både med golvväxel och med rattväxel, och återfinns även på PV 544.

Bilar med saxomatkoppling saknar kopplingspedal och manövreringen av kopplingen sker istället med hjälp av en servocylinder ansluten till kopplingsreglaget enligt bilden till höger. In- och urkoppling sker genom en elektrisk impuls från en kontakt inbyggd i växelspaken. Motorn är urkopplad så länge växelspaken vidrörs.

Saxomatkoppling påverkar inte växellådans utväxlingar.

Vid start av motorn i en bil med saxomatkoppling ska växelspaken stå i neutralläge. Med motorn på tomgång läggs önskad växel i och därefter ges gaspådrag varpå bilen rör sig.

Vid uppväxling lättar man på gasen och för växelspaken till önskad växel. Därefter släpps spaken och man ger gaspådrag.

Vid nedväxling under acceleration hålls gaspedalen i oförändrat läge varpå växelspaken snabbt förs till den lägre växeln. Vid nedväxling under inbromsning släpps gaspedalen och därefter läggs den lägre växeln i.

Bilen kan bromsas in och stannas utan att växelspaken behöver röras. Innan motorn slås ifrån ska växelspaken vara i neutralläge. Det är viktigt att aldrig röra växelspaken utom vid växling och att släppa växelspaken så snart växling har skett.

Bilar med saxomatkoppling har ett annat detaljnummer på motorn där skillnader finns i såväl kylsystemet med annat termostathus och annan termostat (96° mot normala 91°) som i elsystemet med en annan typ av generator (som dock senare infördes även på övriga bilar) och annan typ av temperaturmätare. Självklart även ändringar på bilens växellåda. Det finns även mindre skillnader i bilens värme- och friskluftsanläggning, på förgasarsidan och i bromssystemet.

Nedan en uppställning av de olika växellådorna med detaljnummer. Notera att alla kombinationer inte var tillgängliga på alla marknader.

Växellåda
Detalj- nummer
Motor
Årsmodell
Växellådstyp
Kaross / Utförande
H6 254122 B16 A 1957 Golvväxel P 1200
M4 254161 B16 A, B16 B 1958 - 1960 Golvväxel P 120
M30 254200 B16 A 1961 Golvväxel P 120
254240 B16 A 1961 Golvväxel och Saxomat P 120
254248 B16 A 1961 Rattväxel och Saxomat P 120
254252 B18 A 1962 - 1963 Golvväxel P 120, P 130
B18 A 1966 Golvväxel 13121x *
254211 B18 A 1967 - 1968 Golvväxel 13121x* ch.-nr. 216950 - 296542
254583 B18 A 1968 Golvväxel 13121x* ch.-nr. 296543 - 312499
M31 254238 B16 A 1961 Golvväxel P 120
M40 254306 B16 A, B16 B 1961 Golvväxel P 120
254250 B18 A, B18 D 1962 - 1966 Golvväxel P 120, P 130, P 220
254498 B18 A, B18 D, B18 B 1967 - 1968 Golvväxel P 120, P 130 ch.-nr. 216950 - 296128, P 220 ch.-nr. 44600 - 53956
254539 B18 A, B18 D, B18 B 1967 - 1968 Golvväxel P 130 ch.-nr. 296129 - 312499, P 220 ch.-nr. 53957 - 70299
254584 B20 A, B20 B 1969 - 1970 Golvväxel P 130, P 220
M40RV 254307 B16 A, B16 B 1961 Rattväxel P 120
B18 A, B18 D 1962 - 1966 Rattväxel P 120 vänsterstyrd
254514 B18 A, B18 D 1967 Rattväxel P 120 vänsterstyrd
254297 B18 A, B18 D 1962 - 1963 Rattväxel P 120 högerstyrd ch.-nr. 84300 - 129999 exkl. 129901 - 129903
254381 B18 A, B18 D 1963 - 1966 Rattväxel P 120 högerstyrd ch.-nr. 129901 - 129903, 130000 - 225049
254515 B18 A, B18 D 1967 Rattväxel P 120 högerstyrd
M41 typ D xxxxxx ** B16 B 1961 Golvväxel P 120 (122 S)
254322 B18 D 1962 - 1967 Golvväxel P 120, P 130 (122 S)
B18 B 1967 - 1968 Golvväxel P 130 (123 GT)
M41 typ J 254570 B20 B 1969 - 1970 Golvväxel P 130 (123 GT)
BW35 254410 B18 A, B18 D 1964 - 1966 Rattväxel P 120, P 130
254525 B18 A, B18 D, B18 B 1967 - 1968 Rattväxel P 120, P 130, P 220

* Volvo Amazon Favorit. Även 13191x (Favorit sammansatt utomlands).
** Detaljnummer okänt. Med anpassningar för B16-motorn (bl.a. 6V elsystem). Låda för B18 passar ej på B16.

Bakaxlar

Det som styr utväxlingen på en bakaxel är de två kugghjul i drevsatsen som kallas pinjong och kronhjul. Det är antalet kuggar på pinjong och kronhjul och deras förhållande till varandra som avgör utväxlingen. Exempelvis utväxlingen 4,1:1 där ingående axel (pinjong med kardanaxeln) har 10 kuggar och utgående axel (kronhjul med drivaxlar och bakhjul) har 41 kuggar. Pinjongen kommer då att rotera 41/10 (=4,1) varv för varje varv som drivhjulen roterar.

Såväl själva bakaxlarna som utväxlingarna i dessa varierar med årsmodeller och utföranden. Bakaxelns utväxlingar på Volvo Amazon är 4,56:1, 4,55:1, 4,3:1 och 4,1:1*. De första årsmodellerna, med B16 motorn (1957 - 1961), har bakaxlar av fabrikaten ENV och Spicer (modell 23) med utväxlingen 4,56:1. Bilarna försågs blandat med bakaxlar av båda fabrikaten och vilka chassinummer som fick ENV respektive Spicer framgår av reservdelskatalogen. Med B18 motorn (1962) ändras utväxlingen i bilar utan överväxel (både 121 och 122 S) till 4,1:1* medan bilar med överväxellåda (122 S beställda med M41) behåller utväxlingen 4,56:1. Fortfarande är fabrikaten blandat ENV* och Spicer (nu modell 27), och även här framgår av reservdelskatalogen vilka chassinummer som försetts med ENV respektive Spicer. Under modellåret 1964 ändras bakaxelkåpan på ENV så att de drivaxlar som används på Spicer också passar ENV. Bakaxeln Spicer 27 (och senare Spicer 30) tillverkades även av Hayes från sent årsmodell 1964. Den amerikanska tillverkaren Spicer bytte 1928 namn till Dana i samband med att företaget flyttade från New Jersey till Toledo, Ohio men många av företagets produkter hade under lång tid kvar benämningen Spicer. Spicer 27, 30, m.fl. är med andra ord identiska med Dana 27, 30, osv.

När Herrgårdsvagnen (P 220) introduceras under modellåret 1962 monteras i den en bakaxel av fabrikatet Salisbury med utväxlingen 4,55:1. Senare under Herrgårdsvagnens produktion (omkring 1965) börjar Volvo köpa drevsatser från ytterligare en leverantör och den drevsatsen har nu 4,56:1 i utväxling. Båda drevsatserna lagerförs under samma detaljnummer och monteras slumpvis i Salisbury-axeln fram till och med årsmodell 1968. Den nya bakaxeln Spicer 30 börjar monteras i Herrgårdsvagnen under årsmodell 1965 (från chassinummer 26228) med utväxlingen 4,56:1. Den praktiska skillnaden mellan utväxlingen 4,55:1 och 4,56:1 är naturligtvis försumbar, och Volvo har lite olika uppgifter om vilken utväxling Herrgårdsvagnen hade 1962 - 1968. T.ex. anger flera försäljningsbroschyrer 4,56:1 1962 - 1968 medan verkstadslitteratur anger 4,55:1 1962 - 1967.

Spicer 30 axeln börjar ersätta den gamla Spicer 27 på fyradörrars (P 120) och tvådörrars (P 130) från och med vecka 5 1966, fortfarande med utväxlingen 4,56:1 på bilar med överväxel (vissa 122 S 1966 - 1967, alla 123 GT 1967 - 1968) och med 4,1:1 på övriga. Under modellåret 1967 (vecka 48 1966) börjar Volvo montera en egentillverkad version av Spicer 30 i P 130 blandat med Spicer- och Hayestillverkade axlar. Denna Volvo-axel tillverkas vid Köpingeverken och benämns Volvo 1030 där 10 betyder just Volvotillverkad men är reservdelsmässigt identisk med Spicer 30 och Hayes. 1030-axeln hängde sedan med ända upp till slutet av 80-talet på 240- och 740-serierna (naturligtvis med annan upphängning och bromsutrustning). 1969 ändras bakaxelutväxlingen i Herrgårdsvagnen samt i de fåtal Amazoner som levereras med överväxel 1969 - 1970 (123 GT) då utväxlingen reduceras till 4,3:1. Övriga behåller 4,1:1 till det bittra slutet.

Kaross
Årsmodell
Utförande
Motor
Växellåda
Bakaxel
Utväxling
P 120 1957 - 1961 121, 122 S B16 A, B16 B H6, M4, M30, M31, M40, M41 ENV, Spicer 23 4,56:1
1962 - 1965 ** 121, 122 S B18 A, B18 D M30, M40, BW35 ENV *, Spicer 27, Hayes 4,1:1
1962 - 1965 ** 122 S B18 D M41 ENV, Spicer 27, Hayes 4,56:1
1966 121, 122 S B18 A, B18 D M30, M40, BW35 Spicer 27, Spicer 30, Hayes 4,1:1
1966 122 S B18 D M41 Spicer 27, Spicer 30, Hayes 4,56:1
1967 *** 121, 122 S B18 A, B18 D, B18 B M30, M40, BW35 Spicer 30, Hayes 4,1:1
P 130 1962 - 1965 121, 122 S B18 A, B18 D M30, M40, BW35 ENV *, Spicer 27, Hayes 4,1:1
1962 - 1965 122 S B18 D M41 ENV, Spicer 27, Hayes 4,56:1
1966 ** 121, 122 S B18 A, B18 D M30, M40, BW35 ENV *, Spicer 27, Spicer 30, Hayes 4,1:1
1966 ** 122 S B18 D M41 ENV, Spicer 27, Spicer 30, Hayes 4,56:1
1967 - 1968 *** 121, 122 S B18 A, B18 D, B18 B M30, M40, BW35 Spicer 30, Hayes, Volvo 1030 4,1:1
1967 - 1968 *** 123 GT B18 B M41 Spicer 30, Hayes, Volvo 1030 4,56:1
1969 - 1970 121, 122 S B20 A, B20 B M40 Spicer 30, Hayes, Volvo 1030 4,1:1
1969 - 1970 123 GT B20 B M41 Spicer 30, Hayes, Volvo 1030 4,3:1
P 220 1962 - 1964 121, 122 S **** B18 A, B18 D M40 Salisbury 4,55:1
1965 - 1968 121, 122 S B18 A, B18 D M40, BW35 Salisbury, Spicer 30 4,55:1, 4,56:1
1969 121, 122 S B20 A, B20 B M40 Spicer 30 4,3:1

Enkelt sammanfattat: P 120 med B16 motorn (1957 - 1961) har utväxlingen 4,56:1. P 120 och P 130 med B18 motorn (1962 - 1968) och överväxel har utväxlingen 4,56:1 (inklusive 123 GT). P 120 och P 130 med B18 eller B20 (1962 - 1970) motorer utan överväxel har utväxlingen 4,1:1. Det fåtal P 130 med B20 motorn och överväxel (dvs. 123 GT) som produceras 1969 - 1970 får den nya utväxlingen 4,3:1. P 220 Herrgårdsvagn 1962 - 1964 har utväxlingen 4,55:1. 1965 - 1968 är det blandat 4,55:1 och 4,56:1. Sista årsmodellen (1969) ändrades utväxlingen till 4,3:1.

Volvo Amazon gick att få med anti-spinn (differentialbroms) på bakaxeln på samtliga utföranden, men detta var ett tillval som kunden fick betala extra för. Volvo Amazon i svenskt polisutförande hade anti-spinn på samtliga bilar (P 120, P 130 och P 220). Även 123 GT försågs med anti-spinn som standardutrustning på vissa marknader (ej Sverige). Se t.ex. denna specifikation från en återförsäljare i Kanada (avser 123 GT sammansatt vid Halifax-fabriken, typbeteckning 133951). Anti-spinn såldes som tillbehör av Volvo och kan eftermonteras.

* ENV-axeln med angiven utväxling 4,1:1 har egentligen 45/11 (dvs. 4,09:1) men har avrundats till 4,1:1 av Volvo. Detta, liksom Salisbury-axelns 4,56:1 eller 4,55:1, saknar dock praktisk betydelse.
** ENV axeln sitter i P 120 fram till chassinummer 182155 (lite mer än halva årsmodell 1965) och i P 130 fram till chassinummer 149917 (tidigt årsmodell 1966).
*** Axlarna får en stabilare infästning på sedanmodellerna från 1967 års modell och passar därför ej på tidigare årsmodeller.
**** P 220 i 122 S utförande från årsmodell 1963 (endast vissa marknader, inkl. USA).

Fördelare

Fördelarna i Volvo Amazon är alla tillverkade av Bosch, men har skiljt sig mellan olika utföranden av motorer.

Motor
Detaljnummer
Serienummer
Tillverkad
Fördelare
Beteckning
Detaljnummer
B16 A 495383 0 231 112 031 VJU 4 BR 20 233347
495395 0 231 112 031 VJU 4 BR 20 233347
B16 B 495387 0 231 112 031 VJU 4 BR 20 233347
495396 0 231 112 031 VJU 4 BR 20 233347
B18 A 496801 1 - 158324 - jan 1964 0 231 112 046 * VJU 4 BL 33 238731
158325 - 256813 feb 1964 - jan 1965 0 231 115 043 VJUR 4 BL 33 239457
256814 - feb 1965 - 0 231 115 026 -- 240214
496814 1 - 606 - jan 1964 0 231 112 046 * VJU 4 BL 33 238731
607 - 1893 feb 1964 - jan 1965 0 231 115 043 VJUR 4 BL 33 239457
1894 - feb 1965 - 0 231 115 026 -- 240214
496834 0 231 115 026 -- 240214
496835 0 231 115 026 -- 240214
496852 0 231 115 026 -- 240214
B18 D 496802 1 - 76574 - jan 1964 0 231 112 046 * VJU 4 BL 33 238731
76575 - 86205 feb 1964 - aug 1964 0 231 115 043 VJUR 4 BL 33 239457
86206 - sep 1964 - jan 1965 0 231 153 002 ** -- 240208
496815 sep 1964 - jan 1965 0 231 153 002 ** -- 240208
496816 1 - 7853 - jan 1964 0 231 112 046 * VJU 4 BL 33 238731
7854 - 15589 feb 1964 - aug 1964 0 231 115 043 VJUR 4 BL 33 239457
15590 - sep 1964 - jan 1965 0 231 153 002 ** -- 240208
496818 1 - 501 - jan 1964 0 231 112 046 * VJU 4 BL 33 238731
502 - 1707 feb 1964 - aug 1964 0 231 115 043 VJUR 4 BL 33 239457
1708 - sep 1964 - jan 1965 0 231 153 002 ** -- 240208
496820 0 231 153 003 -- 240208
496821 0 231 153 003 -- 240208
496822 0 231 153 003 -- 240208
496840 0 231 153 003 -- 240208
496841 0 231 153 003 -- 240208
B18 B 496860 0 231 153 003 -- 240208
496861 0 231 153 003 -- 240208
496868 0 231 153 009 -- 241298
496869 0 231 153 009 -- 241298
496871 0 231 153 009 -- 241298
496872 0 231 153 009 -- 241298
B20 A 496900 0 231 146 077 -- 241529
496901 0 231 146 077 -- 241529
B20 B 496910 0 231 146 078 -- 241530
496911 0 231 146 078 -- 241530

* Ersätts av 0 231 115 043.
** Ersätts av 0 231 153 003.

Tändinställningar

Tändföljden är 1-3-4-2 medurs på B16 och moturs på B18 och B20. Olika rekommendationer förekommer för sportmotorerna (B- och D-utförande), men på A-utförandena har Volvo varit konsekventa. Nedan angivna värden för inställning av tändningen gäller för varmkörd motor med vakuumregulatorn bortkopplad och vid 1 500 varv/min. Tänk på att mycket har hänt sedan dessa värden sattes av Volvo. Oktantalen (eller mätmetoderna för dem) har ändrats, motorn är troligen sliten, tänddelar är utbytta genom åren, och mycket annat som kan påverka tändinställningen. Bli därför inte förvånad om tändningen måste ställas in efter andra värden än vad som anges här för att inte tända för tidigt (spikar) eller för sent (förhöjd bränsleförbrukning). Vrid fördelaren moturs för tidigare tändning och medurs för senare på B16; tvärtom på B18 och B20.

Motor
B16 A
B16 B
B18 A
B18 D (90 hk)
B18 D (95-100 hk)
B18 B
B18 B *
B20 A
B20 B
Tomgångsvarvtal 500 - 700 rpm 500 - 700 rpm 500 - 700 rpm 600 - 800 rpm 800 rpm 700 rpm 800 rpm
Tändföljd 1-3-4-2 medurs 1-3-4-2 medurs 1-3-4-2 moturs 1-3-4-2 moturs 1-3-4-2 moturs 1-3-4-2 moturs 1-3-4-2 moturs 1-3-4-2 moturs 1-3-4-2 moturs
Tändinställning 19 - 21° FÖD 21° FÖD 21 - 23° FÖD 22 - 24° FÖD 17 - 19° FÖD 17 - 19° FÖD 3 - 5° FÖD ** 21 - 23° FÖD 10° FÖD ***
Kontaktgap 0,4 mm 0,4 mm 0,4 mm 0,4 - 0,5 mm 0,4 - 0,5 mm 0,4 - 0,5 mm 0,4 - 0,5 mm 0,4 - 0,5 mm 0,4 - 0,5 mm
Elektrodavstånd 0,7 mm 0,7 mm 0,7 mm 0,7 - 0,8 mm 0,7 - 0,8 mm 0,7 - 0,8 mm 0,7 - 0,8 mm 0,7 - 0,8 mm
Kamvinkel 50° ± 3° 50° ± 3° 62° ± 3° 59 - 65° 59 - 65° 60 - 64° 62° ± 3° 62° ± 3°

* Med avgasrening.
** Vid max 850 rpm.
*** Vid 600 - 800 rpm.



Volvo Amazon
Volvo Amazon Picture Gallery  is an independent website with photos, chassis number database, handbooks, manuals, and other documentation related to Volvo Amazon. Please send us an e-mail if you want to add pictures to the gallery and database or if you have documents that you want to share with the rest of us. There is no fee or club affiliation required to register a car in the gallery. We welcome Volvo Amazons in any shape and condition!


We run and maintain this web site in our spare time and solely based on our genuine interest of the Volvo Amazon. If you appreciate our work, please consider a donation using the button to the right.


Karl Eric Målberg and Fredrik Lofter