ï»ż Volvo Amazon Picture Gallery - an independent website with photos, chassis number database,
Volvo Amazon Picture Gallery  Volvo Amazon Picture Gallery 

Volvo Amazon Typbeteckningar

Volvo Amazon serietillverkades under 15 Är i 14 Ärsmodeller i tre olika karosser och i flera olika utföranden. För att sÀrskilja dessa och deras kombinationer frÄn varandra anvÀnds typbeteckningar. För att förstÄ typbeteckningarna underlÀttar det om man först tittar pÄ de olika karosserna och utförandena samt vilka kombinationer av dessa som tillverkades.

Avsnitt: Karosser Utföranden Typbeteckningar Typbeteckningar 1957-1960 Typbeteckningar 1961-1970 Polisutförande Förekommande typbeteckningar Andra benÀmningar VIN och Matching Numbers S-koder




Karosser

Volvo Amazon tillverkades i tre olika karosser. FrÄn början endast i fyradörrars sedan, vilken benÀmns P 120 (ibland Àven P 1200 men dÄ avses de allra första Ärsmodellerna). Fyradörrars kaross slutade tillverkas i december 1966 och finns alltsÄ kvar till och med halva Ärsmodell 1967. En bit in i Ärsmodell 1962, i oktober 1961, introduceras Àven tvÄdörrars sedan, vilken benÀmns P 130. Den lever kvar till 1970 och den sista tillverkade Amazonen Àr en P 130. Senare under Ärsmodell 1962, i februari 1962, tillkommer Volvo Amazon HerrgÄrdsvagn, vilken benÀmns P 220. Sista Ärsmodellen för HerrgÄrdsvagnen Àr 1969.

P 1200 Fyradörrars sedan av tidig Ärsmodell (1957 - 1958)
P 120 Fyradörrars sedan (Àven P 1200), Ärsmodell 1957 - 1967
P 130 TvÄdörrars sedan, Ärsmodell 1962 - 1970
P 220 HerrgÄrdsvagn (fem dörrar), Ärsmodell 1962 - 1969

Utföranden

Volvo Amazon finns i fyra olika utföranden: standardutförandet Volvo Amazon Favorit, specialutförandena 121 och 221 *, sportutförandet 122 S samt top of the line-modellen 123 GT. Volvo Amazon och Volvo Amazon Sport byter tidigt namn till Volvo 121 respektive Volvo 122 S pÄ marknader utanför Skandinavien pÄ grund av varumÀrkesintrÄng med Kreidler, men övergÄngen sker vid olika tillfÀllen pÄ olika marknader. FrÄn september 1958 anvÀnds 121 respektive 122 S konsekvent utanför Skandinavien medan Amazon respektive Amazon Sport anvÀnds under hela modellens livslÀngd (dvs till 1970) inom Skandinavien. Nedan framgÄr vilka utföranden som fanns med vilka karosser under vilka modellÄr:

Kaross
Utförande
P 1200
P 120
P 130
P 220
Volvo Amazon 1957 - 1958
Volvo Amazon Sport 1958
Volvo 121 1958 - 1967 1962 - 1970 1963 - 1969
Volvo 221 * 1962
Volvo 122 S 1958 - 1967 1962 - 1970 1963 - 1968
Volvo 123 GT 1967 - 1970
Volvo Amazon Favorit 1966 - 1968

* Volvo 221 Àr en P 220 kaross i 121 utförande som försÄgs med 221 emblem endast första modellÄret (1962).

Ett utförande, t.ex. 121, kan förekomma pÄ fler Àn en kaross och - omvÀnt - en kaross, t.ex. P 130, kan finnas i flera olika utföranden. Normalt anvÀnds utförandet som benÀmning för en modell: man talar om Volvo 121 eller Volvo 123 GT snarare Àn Volvo P 130. MÄnga har förbluffande svÄrt för detta, inte minst Volvo sjÀlva...

Det tillverkades Àven ett par tusen enheter (alla 122 S) som lÀmnade Jannessons berömda smedja i Rally Sport eller R-utförande för tÀvlingsbruk - se avsnittet om drivlina för mer information. Utöver dessa finns Àven flertalet andra specialutföranden, inklusive polis- och andra myndighetsbilar (se avsnittet om S-koder lÀngre ned pÄ sidan). Om volymerna var tillrÀckligt stora, som för polisen i Sverige, utrustades specialbestÀllda bilar vid en sÀrskild produktionslinje hos Volvo. Med sjÀlvbÀrande kaross fanns Volvo Amazon dock ej tillgÀnglig som leveranschassi och vissa typer av specialutföranden (som t.ex. begravningsbilar) byggdes dÀrför om i regi utanför Volvo. Som parentes hÀr kan nÀmnas att Volvo Amazon Àr ovanlig som taxibil dÄ den pÄ de flesta marknader ansÄgs vara för liten. I Sverige uppfyllde inte Amazon de lagstadgade (!) minimimÄtten för en taxi. Men pÄ vissa marknader, inkl. Australien och Schweiz, förekom Amazon som taxi:

Volvo Amazon taxi
Sydney, Australien cirka 1965. Foto av George Minassian.

Volvo har aldrig varit konsekvent med sina beteckningar och modellen har kallats sĂ„vĂ€l "P1200", "P120", "120", "Amazon", m.m. i olika sammanhang. Det gĂ€ller för övrigt andra modeller ocksĂ„, som P 1800. En samlad bedömning Ă€r Ă€ndĂ„ att Volvo mest frekvent svĂ€nger sig med 120-serien, men undantagen Ă€r som sagt mĂ„nga. Alla kombinationer marknadsfördes och sĂ„ldes dock inte pĂ„ alla marknader. T.ex. sĂ„ldes Volvo 121 inte i USA och Kanada dĂ„ motorstyrkan i 121:ans A-motor (med enkelförgasare) helt enkelt ansĂ„gs vara för klen. Även Volvo Amazon Favorit sĂ„ldes pĂ„ ett begrĂ€nsat antal marknader. OcksĂ„ tiden spelar roll dĂ„ en del kombinationer, t.ex. P 130 i 122 S utförande, först sĂ„ldes pĂ„ vissa marknader innan de blev tillgĂ€ngliga Ă€ven pĂ„ andra.

Typbeteckningar

Volvo Àndrade sina typbeteckningar vid övergÄngen frÄn 1960 till 1961 Ärs modeller. För Ärsmodellerna 1957 till 1960 gÀller dÀrför en annan tolkning Àn för de efterföljande modellerna. Det bör nÀmnas att det inte var förrÀn i mitten av 1960-talet som Volvo lyckades med att bÄde fÄ en ordentlig struktur pÄ sina Ärsmodeller och att konsekvent följa den strukturen. Det Àr dÀrför en god idé att Àven se över listan över skillnader mellan olika Ärsmodeller. Det Àr vanligt förekommande att Ärsmodellen Àr felaktigt angiven i VÀgverkets register, i synnerhet pÄ de tidiga Ärsmodellerna (fram till c:a 1964), varför informationen pÄ denna sida kan vara till hjÀlp. De första Ären i produktion Àndrades mÄnga detaljer vid ett visst chassinummer snarare Àn i samband med en ny Ärsmodell. Typbeteckningen framgÄr av plÄten som Äterfinns i motorrummet, intill sÀkringsdosan (se bild lÀngre ned pÄ sidan).

Årsmodell 1957 - 1960:
Eftersom Volvo PV 444 hade sifferbeteckningen "110" blev det naturligt att efterföljaren Volvo Amazon fick "120". De första Ärsmodellerna hade en typbeteckning som byggde pÄ dessa siffror och pÄ principen att fler siffror och bokstÀver lades till efter behov. Vid chassinummer 249 införs bokstaven V efter typbeteckningen P 1200 för att indikera vÀnsterstyrd vagn och ett H för att indikera högerstyrd. Generellt kan man sÀga att hela Ärsmodell 1957 och Ärsmodell 1958 fram t.o.m. chassinummer 12082 har typbeteckningen P 1200, med undantag för det blygsamma antal bilar som gick pÄ export under Äret. PÄ Genevesalongen i mars 1958 introduceras Volvo Amazon Sport och det blir hÀr för första gÄngen aktuellt för Volvo att sÀrskilja den frÄn standardvagnen Volvo Amazon. Typbeteckningen för Volvo Amazon Sport anges inledningsvis som P 12105 samtidigt som standardvagnen fÄr typbeteckningen P 12004. Den tredje siffran - P 12105 respektive P 12004 - anger sport- respektive specialutförande *. Den femte siffran - P 12105 respektive P 12004 - anger vilken utrustningsnivÄ bilen levererades med frÄn fabrik. 5 indikerar att bilen Àr utrustad med vindrutespolare, stÀnkskydd pÄ alla fyra hjulen samt sÀkerhetsbÀlten fram. 4 indikerar avsaknaden av denna utrustning. I september 1958 vÀljer Volvo att "pÄ grund av vissa speciella förhÄllanden, sÀrskilt pÄ vÄra utlandsmarknader" (förlikningen med Kreidler) Àndra pÄ typbeteckningarna vilka dÄ inleds med 121 för Volvo Amazon och 122 för Volvo Amazon Sport. Detta sker vid ch.-nr. 12083 och kom att leva kvar under hela produktionen. Samtidigt ersÀtts den femte siffran 5 med 6. Som femte siffra förekommer frÄn 1959 Àven siffran 8 vilket indikerar en utrustningsnivÄ som ansÄgs Äterspegla kraven och förvÀntningarna pÄ den amerikanska bilmarknaden (alltsÄ avsedd för försÀljning i USA) med skillnader i bl.a. inredningen dÀr t.ex. lÀderklÀdsel förekommer.

De Volvo Amazon Sport som sÄldes i Skandinavien hade typbeteckning P 12206 och var bÀttre utrustade Àn de som gick pÄ export (P 12204), undantaget de första bilarna (P 12105). P 12204 saknar elektrisk vindrutespolare, stÀnkskydd och sÀkerhetsbÀlten samt var endast delvis underredsbehandlade. Den första bilen med typbeteckning P 12204 gick till Bryssel i Belgien den 20:e september 1958 och den första bilen med typbeteckning P 12206 gick till PiteÄ fyra dagar senare.

Typskylten fÄr ett första Àndrat utförande vid ch.-nr. 12083, dÄ fÀlten FÀrg utvÀndigt slÄs ihop med FÀrg invÀndigt och blir FÀrg. Typskylten Àndras igen mellan Ärsmodell 1966 och 1967 dÄ chassinummer utgÄr (flyttas till torpedvÀggen) och S-kod tillkommer. Se lÀngre ned pÄ sidan.

TypplÄt ch.-nr. 1-12082 (P 1200, P 120)

TypplÄt ch.-nr. 12083-225049 (P 120) **

Som en följd av de förbÀttringar Volvo gjorde under den första tiden av produktionen av Amazon, inklusive bytet till en fyrvÀxlad vÀxellÄda (M4) men Àven flera andra, mindre skillnader (som exempelvis minskat avstÄnd mellan bakhjul och bakre hjulhusen), inför Volvo ytterligare en bokstav, B, i typbeteckningen. Detta Àr inte en Ärsmodellsbokstav, Àven om den i efterhand har fÄtt komma att beteckna Ärsmodellerna 1958-1960, utan en karrossbokstav. Man skiljde pÄ B-karossen frÄn den ursprungliga (som inte nÄgonstans annat Àn bland i efterhand författad information benÀmns som A). För bilar som i efterhand anges vara Ärsmodell 1959 införs ett U i typbeteckningen för de bilar som var helt underredsbehandlade, ett tillval som kunden fram tills nu fÄtt betala extra för.

Årsmodell
Typbeteckning
Motor
VÀxellÄda
Utförande
Kommentarer
1957 P 1200 B16 A H6 H6, trevÀxlad golvvÀxel med osynkroniserad etta och backvÀxel. Ch.-nr. 1-248.
1957 P 1200 V/H B16 A H6 V = vÀnsterstyrd, H = högerstyrd
1958 P 1200 VB/HB B16 A M4 M4, fyrvÀxlad helsynkroniserad golvvÀxel. B Àr karossbokstav
1958 P 12004 VB/HB B16 A M4 Export Volvo 121; bilar tillverkade februari - augusti 1958
1958 P 12105 VB/HB B16 B M4 Export Volvo 122 S; bilar tillverkade februari - augusti 1958
1958 P 12104 VB/HB B16 A M4 P 12104 VB/HB avser specialutförandet * (Volvo Amazon / 121)
1958 P 12204 VB/HB B16 B M4 Export P 12204 VB/HB avser sportutförandet (Volvo 122 S)
1958 P 12206 VB/HB B16 B M4 Volvo Amazon Sport; P 12206 VB/HB anger utrustningsnivÄ
1959 P 12104 UVB/UHB B16 A M4 P 12104 UVB/UHB anger fullstÀndig underredsbehandling
1959 P 12204 UVB/UHB B16 B M4 Export
1959 P 12206 UVB/UHB B16 B M4
1959 P 12208 UVB B16 B M4 USA
1960 P 12104 UVB/UHB B16 A M4 Ersatt av P 12106 UVB/UHB efter ny typregistrering ***
1960 P 12106 UVB/UHB B16 A M4 ErsÀtter P 12104 UVB/UHB efter ny typregistrering ***
1960 P 12204 UVB/UHB B16 B M4 Export
1960 P 12206 UVB/UHB B16 B M4
1960 P 12208 UVB B16 B M4 USA

* Egentligen standardutförandet dÄ detta omfattar de allra flesta bilarna som sÄldes pÄ de flesta marknader (Àven Sverige). NÀr Volvo Amazon Favorit introduceras 1966 benÀmns denna dock som standardutförande, medan Volvo 121 plötsligt anges vara specialutförande.
** Även ch.-nr. 1-216949 (P 130) samt 1-44599 (P 220).
*** PĂ„ de flesta marknader. Flera tidigare tillval blir standard detta Ă„r. Se avsnittet om Ă„rsmodeller samt bl.a. detta dokument.

Årsmodell 1961 - 1970:
FrÄn och med chassinummer 54400 för P 120 (Ärsmodell 1961) och chassinummer 1 för P 130 respektive P 220 (Ärsmodell 1962) införde Volvo nya typbeteckningar för Amazon. Samtidigt införs för första gÄngen en Ärsmodellbokstav. Notera att Volvo Àndrade produktskyltens utformning efter industrisemestrarna 1966 (dvs. fr.o.m. Ärsmodell 1967). FörÀndringarna framgÄr av bilden lÀngre ned pÄ sidan. I tabellen nedan anvÀnds typbeteckningen P131341S som exempel pÄ hur denna avkodas som en vÀnsterstyrd 1969 Volvo 121 i specialutförande med tvÄdörrars kaross, B20 A motor och M40 vÀxellÄda tillverkad vid Torslandaverken.

1:a bokstaven

P 131341 S

Fordonskategori

P = Personvagn

1:a siffran

P 131341 S

Kaross

1 = Sedan (P 120 eller P 130)
2 = HerrgÄrdsvagn (P 220)

2:a siffran

P 131341 S

Antal dörrar

2 = Fyra- eller femdörrars kaross (P 120 eller P 220)
3 = TvÄdörrars kaross (P 130)

3:e siffran

P 131341 S

Motor

1 = B16 A, B18 A eller B20 A (Amazon, 121, Favorit)
2 = B16 B eller B18 D (Amazon Sport, 122 S)
3 = B18 B eller B20 B (122 S, 123 GT)

4:e siffran

P 131341 S

Utförande

2 = Standard (Favorit)
3 = Special
4 = Export (USA och Kanada)
9 = Monteringssats skeppad till sammansÀttningsfabrik utomlands (CKD) *

5:e siffran

P 131341 S

VÀxellÄda

1 = M30, trevÀxlad helsynkroniserad golvvÀxel (Favorit, 1966 - 1968)
2 = M30, trevÀxlad helsynkroniserad golvvÀxel (121, 1961 - 1963)
3 = M31, trevÀxlad helsynkroniserad golvvÀxel med övervÀxel (121, 1961)
4 = M40, fyrvÀxlad helsynkroniserad golvvÀxel (121, 122 S) **
5 = M41, fyrvÀxlad helsynkroniserad golvvÀxel med övervÀxel (122 S, 123 GT)
6 = BW35, trestegs automatvÀxel (121, 122 S, 1964 - 1968) **
8 = M40RV, fyrvÀxlad helsynkroniserad rattvÀxel (P 120, 1961 - 1967) **

6:e siffran
(2:a bokstaven)

P 131341 S

Rattens placering

V eller (frÄn Ärsmodell 1967) 1 = vÀnsterstyrd
H eller (frÄn Ärsmodell 1967) 2 = högerstyrd

2:a bokstaven
(3:e bokstaven)

P 131341 S

Årsmodell

P 120

P 130

P 220

Årsmodell
D
E
F
G
K
L
M

A
B
D
E
F
M
P
S
T

A
B
D
E
F
M
P
S
= 1961
= 1962
= 1963
= 1964
= 1965
= 1966
= 1967
= 1968
= 1969
= 1970

* Bilar sammansatta i Halifax, Kanada före modellĂ„r 1966 har inte denna 9 i typbeteckningen utan 4, samma som USA. Se t.ex. denna specifikation avseende Volvo Canadian. Bilar sĂ„lda i USA Ă€r tillverkade i Göteborg, Sverige. Även bilar sĂ„lda i Kanada efter modellĂ„r 1968 har siffran 4 pĂ„ denna position istĂ€llet för 9. LĂ€s mer om nian hĂ€r.
** Helsoffa fram finns pÄ P 120 tillsammans med vÀxellÄdorna M40, BW35 och M40RV. Mestadels pÄ andra marknader. Ett sÀllan valt tillval i Sverige.

Ett P efter Ă„rsmodellsbokstaven indikerar polisutförande, t.ex. P131341SP. Även andra Ă€ndelser efter Ă„rsmodellbokstaven förekommer, t.ex. P121341MAR och P221341SV.

Polisutförande

Under 1958 köper svenska statspolisen in 11 stycken Volvo Amazon Sport för trafikövervakning, som finner den relativt nya svenska fyradörrars bilen vÀl lÀmpad för uppgiften som polisbil. Bilarna mÄlas svarta och vita och förses med ordet "POLIS" pÄ tak, framdörrar och baklucka. Detta Àr helt nytt i Sverige och nÄgot man har lÀrt sig i USA. Vid senare bestÀllningar vill man ha taken mÄlade svarta dÄ polisdistrikten i Norrland klagat pÄ att bilarna med vita tak syntes för dÄligt i vinterlandskapet. Volvo Amazon lever vÀl upp till bestÀllarens förvÀntningar och under Ären ska Volvo komma att leverera c:a 750 bilar (bÄde mÄlade och civila) till den svenska polisen. Volvo levererar Àven Amazon i polisutförande till andra lÀnders polismyndigheter, inklusive Norge, Danmark, Finland, NederlÀnderna, Storbritannien, Grekland, Nigeria, Peru och Chile.


Volvo Amazon i polisutförande


Interiör frÄn tidig Polisamazon

Bagagerum i tidig Polisamazon

Även om polisvarianten av Amazon sticker ut mycket utseendemĂ€ssigt sĂ„ var de mekaniska skillnaderna gentemot standardvagnen smĂ„. De första bilarna har typbeteckning P12206VPB (notera Polis-P:ets placering i förhĂ„llande till karossboksatven) och levereras med en standard B16 B sportmotor pĂ„ 85 hk SAE med tillhörande M4 vĂ€xellĂ„da och inget mer speciellt Ă€n kraftigare fjĂ€dring, uppgraderade stötdĂ€mpare, Pirelli radialdĂ€ck och i en del fall Ă€ven differentialbroms. De elektriska skillnaderna gentemot standardvagnen var desto fler, med kraftigare framljus (Marchal Amplilux, samma som SJ:s RC-lok hade vid tiden), blinkers frĂ„n Mercedes-Benz pĂ„ framskĂ€rmarna, rödljus, backljus, sirener, radio, sökarljus, m.m. Polisbilarna hade tidigt vĂ€xelströmsgenerator (Leece Neville/Prestolite) och större batteri Ă€n standardvagnen. Instrumenteringen var ocksĂ„ mer omfattande med amperemĂ€tare och i en del fall varvrĂ€knare. Volvo Amazon i polisutförande fick tidigt utrustning som senare blev standard Ă€ven pĂ„ de vanliga vagnarna och pĂ„ sĂ„ vis kan man sĂ€ga att polisen drev pĂ„ produktutvecklingen av Volvo Amazon. Exempel omfattar skivbromsar, radialdĂ€ck, starktonshorn och vĂ€xelströmsgenerator. Yttre backspeglar fanns ocksĂ„ mycket tidigare Ă€n pĂ„ standardvagnen.


Polisamazoner klara för leverans 1967

Polisbilarna utgick i början frÄn standardvagnens Amazon Sport / 122 S och utrustades pÄ en sÀrskild avdelning efter det att standardvagnen var klar. DÀr mÄlades de i förekommande fall om och dÀr utrustades de med den extra utrustning som bestÀllaren (Rikspolisstyrelsen) ville ha. FÀrgen var oftast svart (19) men polisutförandet fick sÄ smÄningom en egen fÀrgkod (60). InredningsmÀssigt var skillnaderna stora. SÀtena hade bÀttre stoppning och det fanns gott om extra förvaringsfack pÄ dörrsidor (innan standardvagnen fick det), under baksÀtet och i bagageutrymmet.

Förekommande typbeteckningar

Nedan följer en nedbrytning av förekommande typbeteckningar per utförande, kaross och Ärsmodell. Den innehÄller Àven typbeteckningar som anges i samtida Volvo-litteratur, t.ex. sidan 3 i detta dokument. Tabellen gör inte ansprÄk pÄ att vara komplett. Vissa modeller finns Àven i Polisutförande med ett tillkommande P efter typbeteckningens Ärsmodellbokstav. Minst tvÄ av dessa Àr unika: 133341MP och 223341MP (d.v.s. de finns endast i Polisutförande och sÄldes inte till privatpersoner) och anges i tabellen nedan (övriga inte, men förekommer som 121 och 122 S och i alla tre karosserna).

I tabellen anvÀnds ett x för att indikera att aktuell typbeteckning gÀller bÄde vÀnster- och högerstyrda vagnar (d.v.s. bÄda varianterna förekommer). För Ärsmodellerna 1957 - 1966 Àr x = V för vÀnsterstyrda bilar och H för högerstyrda. För Ärsmodellerna 1967 - 1970 Àr x = 1 för vÀnsterstyrda bilar och 2 för högerstyrda.

Årsmodell
UtförandeKaross19571958195919601961196219631964196519661967196819691970
FavoritP 130131211F131211M131211P
131911M131911P
121P 12012001200xB12104UxB12104UxB12132xD12132xE12134xF12134xG12134xK12134xL12134xM
1200x12004xB12106UxB12133xD12134xE12138xF12136xG12136xK12136xL12136xM
12104xB12134xD12138xE12194VF12138xG12138xK12138xL12138xM
12194VD12194VE12198VF12194VG12194VK12194VL121941M
12198VD12198VE12196VG12196VK12196VL121961M
12198VG12198VK12198VL121981M
P 13013134xA13132xB13134xD13134xE13134xF13134xM13134xP13134xS13134xT
13134xB13136xD13136xE13136xF13136xM13136xP131941S
13194VB13194VD13194VE13194VF131941M131941P
13196VD13196VE13196VF131961M131961P
P 22022134xB22134xD22134xE22134xF22134xM22134xP221341S
22196VF22136xM22136xP
221941M221941P
221961M221961P
221P 22022134VA
122 SP 12012105xB12204UxB12204UxB12234xD12234xE12234xF12234xG12234xK12234xL12234xM
12204xB12206UxB12206UxB12235xD12235xE12235xF12235xG12235xK12235xL12235xM
12206xB12208UVB12208UVB12238xD12238xE12238xF12236xG12236xK12236xL12236xM
12244VD12244VE12244VF12238xG12238xK12238xL12238xM
12294xD12294xE12294xF12244VG12244VK12244VL122441M
12298xD12298xE12298xF12246VG12246VK12246VL122461M
12294xG12294xK12294xL12294xM
12296xG12296xK12296xL12296xM
12298xG12298xK12298xL12298xM
123942M
P 13013234xA13234xB13234xD13234xE13234xF13234xM13334xP13334xS13334xT
13244VA13244VB13235xD13235xE13235xF13235xM13336xP133441S133441T
13294VB13244VD13236xE13236xF13236xM133441P13394xS133942T
13294VD13244VE13244VF132441M133461P
13296VD13246VE13246VF132461M13394xP
13294VE13294VF13294xM13396xP
13295VE13295VF13296xM
13296VE13296VF133341MP
133441M
133461M
P 22022244VA22244VB22244VD22244VE22234xF22234xM22334xP223341S
22294VB22294xD22294xE22244VF22236xM22336xP
22294xF222441M223441P
222461M223461P
22294xM22394xP
22296xM22396xP
223341MP
223441M
223461M
123 GTP 13013335xM13335xP13335xS133352T
133951M

FrÄn avsnittet om produktion och sammansÀttning utomlands vet vi att Belgien var enda land utanför Sverige som slutmonterade Volvo Amazon i standard/specialutförande (121 och Favorit), av vilket följer att samtliga typbeteckningar med inledande 1219, 1319 respektive 2219 Àr vÀnsterstyrda. FrÄn samma avsnitt vet vi ocksÄ att den enda fabrik utomlands som sammansatte högerstyrda bilar var Sydafrika, liksom att P 130 ersatte P 120 dÀr (dvs det finns inga 13294H före 1967). Detta och nÄgra fler ligger bakom varför vissa typbeteckningar i tabellen ovan Àr fullstÀndiga medan andra har det dÀr x:et.

VĂ€rt att notera Ă€r Ă€ven att dĂ„ Ă€ven 122 S förses med B18 B motorn Ă„rsmodell 1968 (nĂ„gra redan Ă„rsmodell 1967) fĂ„r sĂ„vĂ€l 123 GT som 122 S de inledande siffrorna 133 i typbeteckningen. PĂ„ samma sĂ€tt fĂ„r P 220 i sportutförande de inledande siffrorna 223. Detta lever vidare med B20 B motorn 1969 och 1970. En 3:a i den tredje siffran i typbeteckningen betyder alltsĂ„ inte GT-motor, dĂ„ bĂ„de B18 B och B20 B Ă€ven anvĂ€ndes i 122 S. ÖvervĂ€xel finns inte som tillval pĂ„ 122 S efter 1966 (Ă€ven om det finns nĂ„gra undantag 1967), varför den 5:e siffran avslöjar om det Ă€r en 122 S eller en 123 GT i typbeteckningen (fler skillnader finns givetvis, inte minst vad gĂ€ller utrustningsnivĂ„).

NÄgra av de 122 S som fick B18 B motor redan Ärsmodell 1967 var ett antal fyradörrars (P 120) till Sydafrika (dock inte alla, en del hade B18 D motorn). De med B18 B har typbeteckning 123942M (helt i analogi med tabellen ovan) och Àr ocksÄ de enda Volvo Amazon som har inledande 123 i typbeteckningen, men dessa Àr alltsÄ 122 S och inte 123 GT.

1967 HerrgÄrdsvagn Sport till USA med B18 B

1967 122 S i polisutförande med B18 B

Andra av de 122 S som fick B18 B motor redan Ă„rsmodell 1967 var exportbilar (bĂ„de P 130 och P 220) till USA. Även hĂ€r gĂ€ller det inte alla bilar, en del hade B18 D motorn. De med B18 B har typbeteckning 133441M respektive 223441M och exempel inkluderar ch.-nr. 265294, 266872, 271207, 271552 och 277623 (alla P 130) samt ch.-nr. 47627 och 59034 (bĂ„da P 220). Generellt kan man sĂ€ga att USA-bilar med B18 B Ă„rsmodell 1967 har höga chassinummer, men det finns överlapp med bilar med B18 D.

Även i Sverige levererades 122 S med B18 B motor redan Ă„rsmodell 1967 men endast till polisen. De sĂ„ldes inte till privatpersoner. BestĂ€llare var Rikspolisstyrelsen och dessa 122 S (bĂ„de P 130 och P 220) levererades i polisutförande och fanns bĂ„de polismĂ„lade (fĂ€rgkod 60) och i civilutförande (typiskt svarta, fĂ€rgkod 19). De har typbeteckning 133341MP respektive 223341MP och exempel inkluderar ch.-nr. 230805, 231488, 251837, 251854 och 262243 (alla P 130) samt ch.-nr. 59940 (P 220).

Andra benÀmningar

Volvo refererar ibland sjĂ€lva till en modell genom nĂ„gon av följande benĂ€mningar, som egentligen inte sĂ€ger vĂ€ldigt mycket mer Ă€n att det handlar om en bil ur 120-serien och (oftast) en specifik Ă„rsmodell. Ofta gör sig Volvo inte ens besvĂ€ret att ange korrekt modell utan anvĂ€nder slentrianmĂ€ssigt P 120 x för samtliga karosser. I efterhand har karossbokstaven B ibland felaktigt fĂ„tt utgöra Ă„rsmodellbokstav i analogi med senare modellĂ„r men finns dĂ„ för tre pĂ„ varandra följande Ă„rsmodeller - en serie som lite ologiskt följs av Ă„rsmodellbokstaven D 1961 (som i sin tur ursprungligen och egentligen angav D-karossen med den bredare kardantunneln för de nya vĂ€xellĂ„dor som kom 1961). Volvo anvĂ€nder dessutom samma inkonsekventa serie för karosserna P 130 och P 220 nĂ€r de senare introduceras. Först 1967 fĂ„r de tre karosserna samma Ă„rsmodellbokstav men det Ă€r samtidigt sista Ă„rsmodellen för P 120. Att Volvo fortsatt vara minst sagt inkonsekventa och direkt ologiska i sina modellbeteckningar finns det vĂ€ldigt mĂ„nga exempel pĂ„ Ă€ven efter Volvo Amazon och fram till idag. ÅrsmodellbokstĂ€verna A och B anvĂ€nds endast tillsammans med P 130 och P 220 och alltsĂ„ inte för P 120. För P 120 förekommer A överhuvudtaget inte och B avser kaross och inte Ă„rsmodell (se ovan).

Årsmodell
P 120
P 130
P 220
1961 P 120 D
1962 P 120 E P 130 A P 220 A
1963 P 120 F P 130 B P 220 B
1964 P 120 G P 130 D P 220 D
1965 P 120 K P 130 E P 220 E
1966 P 120 L P 130 F P 220 F
1967 P 120 M P 130 M P 220 M
1968 P 130 P P 220 P
1969 P 130 S P 220 S
1970 P 130 T

VIN och Matching numbers

Vehicle Identification Number (VIN) Àr en bokstavs/sifferkombination utstÀlld och garanterad av tillverkaren av ett fordon att unikt identifiera varje sÄdant tillverkat fordon. För moderna bilar Àr detta inte sÀllan samma som chassinumret, men för Àldre bilar Àr det ofta lite mer komplicerat. SÄ Àven för Volvo Amazon, dÄ det pÄ grund av Volvos olika chassinummerserier för de olika karosserna av Amazon finns som mest tre olika bilar med samma chassinummer som alla Àr Amazoner. SÄ det krÀvs mer information. Det som i försÀkringssammanhang brukar anvÀndas som VIN pÄ Volvo Amazon Àr kombinationen av typbeteckning (t.ex. 131341S) och chassinummer (t.ex. 324684) sÄ att det bildar en bokstavs/sifferkombination som unikt identifierar varje Amazon. I exemplet blir det 131341S324684. Det hÄller. Det identifierar unikt varje Amazon tillverkad eftersom typbeteckningen inkluderar information om vilken kaross det handlar om.

Matching numbers Àr en term som kommer frÄn bilsamlarvÀrlden för att beskriva bilar med större, vitala delar kvar original frÄn fabrik sÄsom att motorns tillverkningsnummer och vÀxellÄdans fabriksnummer pÄ en bil matchar chassinumret vid en kontroll mot tillverkarens leveransböcker. AlltsÄ i princip att bilen har kvar de större, vitala delar som den hade vid leverans frÄn fabrik. Termen blir mer och mer vanlig och börjar figurera Àven i Amazonkretsar, i synnerhet pÄ bilar som betingar ett högre pris Àn vad som annars Àr kotymt eftersom det Àr ett mÄtt pÄ Àktheten. Utöver nÀmnda tillverkningsnummer för motor (t.ex. 10919), fabriksnummer för vÀxellÄda (t.ex. 319047) och chassinummer kan det för Volvo Amazon Àven vara relevant att beakta uppgifterna om fÀrg (t.ex. 97) och inredning (t.ex. 430-595) vilka bÄda framgÄr av bilens typplÄt i motorrummet. Karossnumret Àr dÀremot inte vÀldigt intressant i detta sammanhang dÄ det anvÀndes internt av Volvo innan karossen blev en fÀrdig bil och fick ett chassinummer tilldelat.

Efter industrisemestern v33 1966, d.v.s. med produktionsstarten av Ärsmodell 1967, inför Volvo den andra och sista Àndringen av typplÄten pÄ Volvo Amazon (den första gjordes vid ch.-nr. 12083 - se ovan). PÄ grund av tidigare problem med identitetsstölder flyttas nu chassinumret bort frÄn typplÄten och stansas istÀllet pÄ torpedvÀggen tillsammans med bilens typbeteckning. Detta kan sÀgas vara bilens VIN och kontrolleras vid bl.a. besiktningar i Sverige. Samtidigt införs ett nytt fÀlt för S-kod. PÄ Ärsmodellerna 1961 till 1970 finns fler identifikationsplÄtar Àn den för typbeteckningen. Deras placeringar framgÄr av bilden nedan.

1.2 - Chassinummer
Chassinumret Àr ett löpnummer som tilldelades varje fÀrdig bil. T.ex. 324684. Varje karosstyp (P 120, P 130, P 220) har sin egen serie chassinummer. Klicka pÄ lÀnken i rubriken för mer information.

1.3 / 2.2 - FĂ€rgkod
Anger koden för bilens lackfÀrg. T.ex. 97. Klicka pÄ lÀnken i rubriken för mer information.

1.4 / 2.3 - KlÀdselkombination
Anger fÀrg och material pÄ bilens inredning. T.ex. 430-595. Klicka pÄ lÀnken i rubriken för mer information.

2.4 - S-kod (Specialutförande)
S-koder anger utrustningsnivĂ„ intill leverans som pĂ„ nĂ„got sĂ€tt avviker eller skiljer sig. Det kan vara utrustning som Ă€r standard pĂ„ en marknad, men tillval pĂ„ andra. Exempelvis nackstöd, anti-spinn, sĂ€rskild klĂ€dsel, etc. samt kombinationer av dessa. Även polis- och taxiutföranden, m.m. för olika marknader samt specialutföranden för t.ex. lanseringar, mĂ€ssor eller vissa försĂ€ljningsaktiviteter. I en del fall monterades sĂ„dan utrustning av marknadsbolagen ute i försĂ€ljningslĂ€nderna och var sĂ„ledes inte nödvĂ€ndigtvis fabriksmonterad. Volvos avdelning för Teknisk Dokumentation ansvarar för S-koderna, men vilken teknisk eller kommersiell innebörd koden har Ă€r det oftast endast bestĂ€llaren av utförandet som vet. Volvo uppger att man endast har S-koder frĂ„n och med 240-serien i sina datorsystem, och sĂ„ledes Ă€r AmazonĂ€gare hĂ€nvisade till varandra i försöken att lista ut vad en viss S-kod har för innebörd. Tabellen nedan gör dĂ€rför inte ansprĂ„k pĂ„ att vara komplett. Ett stort tack till Per MĂ„rtensson för all hjĂ€lp att kartlĂ€gga framförallt S-koderna för Volvo Amazon i polisutförande. MĂ„nga, men inte alla, S-koder för Volvo Amazon i polisutförande finns beskrivna mer detaljerat i detta dokument. Av det framgĂ„r att en S-kod inte alltid Ă€r en specifik detalj utan lika gĂ€rna kan vara ett utförande av en bil med (vĂ€ldigt) mĂ„nga speciella detaljer. En del av dessa detaljer kan dessutom förekomma under flera S-koder.

S-kod
Utrustning
Årsmodell
Typbeteckning
1136 Anpassad frÀmre förgasarbestyckning pÄ motor typ B16 B (?) 1958 - 1961 12105, 12204, 12206, 12208 (B16 B)
1203 ? 1962 12234VE
1217 (?) Specialleverans till danska hovet, inkl. inredning och fÀrg (31) 1965 P12134VK182906
1242 Polisutrustad (Sverige) P 120
1243 Polisutrustad (Sverige) P 120
1262 Polisutrustad (Sverige) P 120
1263 Polisutrustad (Sverige) P 120
1264 Polisutrustad (Sverige) P 120
1273 Polisutrustad (Sverige) P 120
1274 Polisutrustad (Sverige) P 120
1280 Polisutrustad (Sverige) P 120
1299 Polisutrustad (Sverige) P 120
1300 Polisutrustad (Sverige) P 120
1305 Polisutrustad (Sverige) P 120 1966 12234VLP
1318 Polisutrustad (Sverige) P 120
1326 Polisutrustad (Sverige) P 120 1966 12234VLP
1328 Polisutrustad (Sverige) P 220
1329 Polisutrustad (Sverige) P 220
1401 Polisutrustad (Sverige) P 130
1403 ? 1967 121341MAR
1412 Polisutrustad (Sverige) P 220
1413 Polisutrustad (Sverige) P 220
1416 Polisutrustad (Sverige) P 220
1417 Polisutrustad (Sverige) P 130
1418 Polisutrustad (Sverige) P 130
1424 Polisutrustad (Sverige) P 130
1426 Polisutrustad (Sverige) P 130
1429 Polisutrustad (Sverige) P 220
1432 Polisutrustad (Sverige) P 130
1434 Polisutrustad (Sverige) P 130 1967 133341MP
1436 Polisutrustad (Sverige) P 130
1441 Polisutrustad (Sverige) P 130
1442 Polisutrustad (Sverige) P 130
1446 Polisutrustad (Sverige) P 220
1448 Polisutrustad (Sverige) P 220
1450 Polisutrustad (Sverige) P 130
1451 Polisutrustad (Sverige) P 220
1453 Utrustad för VÀgverket (P 220) 1968 P221361P
1455 Polisutrustad (Sverige) P 130
1456 Polisutrustad (Sverige) P 130
1457 Polisutrustad (Sverige) P 220
1458 Polisutrustad (Sverige) P 130
1466 Anpassningar för motor B18 B avsedd att drivas av bensin med lÄgt oktantal (ROT 95 - 100), inkl. topplockspacknig 1,6 mm (?) 1967 - 1968 x33xxx (B18 B)
1473 Polisutrustad (Sverige) P 130
1474 Polisutrustad (Sverige) P 220
1475 Polisutrustad (Sverige) P 130
1476 Polisutrustad (Sverige) P 130
1477 Polisutrustad (Sverige) P 130
1478 Polisutrustad (Sverige) P 130
1481 Anpassningar för motor B18 B avsedd att drivas av bensin med lÄgt oktantal (ROT 90 - 95), inkl. topplockspacknig 2,4 mm (?) 1967 - 1968 x33xxx (B18 B)
1488 Polisutrustad (Sverige) P 130
1489 Polisutrustad (Sverige) P 130
1490 Polisutrustad (Sverige) P 130
1492 Polisutrustad (Sverige) P 130 1969 131341SP
1495 Polisutrustad (Sverige) P 220
1497 Polisutrustad (Sverige) P 220
1499 Polisutrustad (Sverige) P 220
1501 Polisutrustad (Sverige) P 220
1502 Polisutrustad (Sverige) P 220
1503 ? 1969 221341SV
1513 Polisutrustad (Sverige) P 130
1518 Polisutrustad (Sverige) P 220 1969 221341SP
1519 Polisutrustad (Sverige) P 220 1969 221341SP
1526 Polisutrustad (Sverige) P 130
1536 Polisutrustad (Sverige) P 220
1537 Polisutrustad (Sverige) P 220
1538 Polisutrustad (Sverige) P 220
1545 Polisutrustad (Sverige) P 130
1546 Polisutrustad (Sverige) P 130
1566 Polisutrustad (Sverige) 1970 133341TP
5091 PĂ„ bilar sammansatta i Gent, Belgien 1967 121941M, 122941M
5092 Urtrampningslager 672122 43mm för P 120 122 S tillsammans med Borg & Becks koppling 419426 1962 - 1967 122x4x, 132x4x (B18 D)
5110 PĂ„ bilar sammansatta i Durban, Sydafrika 1968 - 1970 133942P, 133942S, 133942T
5118 ? 1967 - 1969 131911M, 133351M, 133951M, 131941P, 133941P, 131941S, 133941S
5125 Polisutrustad (Sverige) 1967, 1969 133341MP, 131341SP
5127 Polisutrustad (Sverige) 1969 221341SP
5145 Differentialbroms pÄ bakaxeln för den Kanadensiska marknaden (?) 1967 133951M
5148 PĂ„ bilar sammansatta i Arica, Chile 1965 - 1966 12298VK, 12298VL
5153 Urtrampningslager 672122 43mm för P 220 122 S tillsammans med Borg & Becks koppling 419426 1962 - 1967 222x4x (B18 D)
5213 ? 1968 131342P, 133342P
5250 Bakaxel Hayes 4,1:1 1965 - 1969 13244VE, 132461M, 132342M, 133951M, 133342P, 133441P, 133461P, 131941P, 133941P, 133942P, 131941S, 133342S, 133441S, 133941S
5252 ? 1967 - 1968 131211M, 131211P
5274 ? 1967 121941M
5276 Luftfilter 671738 (B18 D) för Franska marknaden 1966 12294VL, 13294VF, 13295VF
5297 ? 1967 133351M, 133951M
5311 ? 1967 131911M
5314 GT-utförande 1967 - 1970 13335xM, 13335xP, 13335xS, 133352T
5324 GT-utförande, Volvo Canadian (?) 1967 133951M
5343 ? 1967 - 1968 131211M, 131341M, 133351M, 131341P, 133441P, 133461P, 133351P, 133352P, 223341P
5370 StÄlkylare för den Nordiska marknaden 1968 - 1970 131211P, 221341P, 131341P, 13335xP, 131341S, 131341SP, 221341S, 221341SV, 131341T
5371 Nackstöd, svart inredning (417) 1968 133461P
5372 Nackstöd, röd inredning (424) 1968 133441P, 133461P
5373 Nackstöd, lÀderfÀrgad inredning (425, 519) 1968 133441P, 133461P, 221341P, 223461P
5374 Nackstöd, blÄ inredning (427, 521) 1965 - 1968 13244VE, 133441P, 133461P, 223461P
5396 Motor typ B20 B detaljnummer 496924 med speciell flÀktkoppling för Schweiz 1969 - 1970 133351S, 133341T
5415 ? 1969 133351S
5445 ? Eller sÀger bilden 5545? 1967 131341M
5558 Nackstöd, beige inredning (430) 1969 133441S
5559 Nackstöd, blÄ inredning (431) 1969 133441S
5560 Nackstöd, röd inredning (432) 1969 133342S
5573 ? 1969 131342S
5575 Komplettering till spec. utf. 5314 för vÀnsterstyrda vagnar 1969 133351S
5576 Komplettering till spec. utf. 5314 för högerstyrda vagnar 1969 - 1970 133352S, 133352T
5577 Yttre backspegel, Nordiska marknaden. 1969 131341S, 221341S, 221341SV
5652 Varningsblinkers för Japanska och Kanadadensiska marknaderna 1969 133342S, 133441S, 133441T
5653 ? 1969 133342S

I brist pÄ officiell dokumentation innehÄller förteckningen ovan endast kÀnda och verifierade exempel, utom dÀr utrustningen Àr angiven i kursiv stil - dÀr saknas verifierat exempel och istÀllet anges mest trolig innebörd. En given S-kod kan sÄledes förekomma pÄ fler Ärsmodeller och pÄ fler typbeteckningar Àn de som anges hÀr. En del S-koder anvÀndes pÄ flera olika bilar; t.ex. Äterfinns 5370, 5577, m.fl. pÄ 140-serien och pÄ P 1800. HjÀlp gÀrna till genom att skicka in S-koderna pÄ din bil tillsammans med Ärsmodell, chassinummer, fÀrgkod, inredningskod och typbeteckning.

3 - Typ- och chassinummer (VIN)
PÄ torpedvÀggen i motorrummet finns typbeteckning och chassinummer instansat i karossen pÄ bilar tillverkade efter v33 1966, dvs. Ärsmodell 1967 och framÄt (t.ex. 131341S324684). Kombinationen utgör en unik identifikation pÄ bilen och brukar anges i försÀkringssammanhang. PÄ bilar tillverkade före v33 1966 Äterfinns chassinumret instansat i typplÄten.

4 - Karossnummer
Karossnummer Äterfinns stansat pÄ en plÄt som sitter pÄ den vÀnstra skÀrmens insida, strax framför relÀet till helljusen (t.ex. 324602). Karossnumret Àr ett löpnummer tilldelat varje fÀrdig kaross och Àr i regel inte samma som chassinumret (som endast tilldelades fÀrdiga bilar). En del karosser plockades bort frÄn produktionslinjen av kvalitetsskÀl, andra anvÀndes i test- och utvecklingssyften. FÀrdiga karosser mellanlagrades i en buffert (nedan bild Àr frÄn Torslandaverken) och bÄde karossnummer som Àr lÀgre sÄvÀl som högre Àn chassinumret pÄ den fÀrdiga bilen förekommer. Som regel Àr avvikelsen c:a ±100 nummer.


Buffer av fÀrdiga Amazonkarosser vid Torslandaverken.

5 - Motorbeteckning
Motorbeteckning (B18 eller B20), detaljnummer (t.ex. 496900) och tillverkningsnummer (t.ex. 10919) finns angivna pÄ motorblockets vÀnstra sida framför fördelaren. Beteckningen och detaljnumrets första fyra siffror Àr gjutna i motorblocket medan resterande tvÄ siffror i detaljnumret och tillverkningsnumret Àr instansade direkt i blocket. Tidiga motorer har fem gjutna siffror och resten stansade direkt i blocket. Detaljnumret Àr egentligen det enda som erfordras för att identifiera motorn. Tillverkningsnumret kallas ibland för serienummer. Klicka pÄ lÀnken i rubriken för mer information.

6 - VÀxellÄda
Typbeteckning (t.ex. M40), detaljnummer (t.ex. 254584) och fabriksnummer (t.ex. 319047) framgÄr av plÄten pÄ vÀxellÄdans undersida. Klicka pÄ lÀnken i rubriken för mer information.

Bakaxel
Bakaxelns utvÀxling framgÄr av den plÄt som sitter pÄ inspektionsluckans nedre del (t.ex. 4,1:1). PlÄten kan Àven ange kuggantalen (t.ex. 41-10). BÄda mÀrkningarna förekommer men inte nödvÀndigtvis samtidigt. Klicka pÄ lÀnken i rubriken för mer information.



Volvo Amazon
Volvo Amazon Picture Gallery  is an independent website with photos, chassis number database, handbooks, manuals, and other documentation related to Volvo Amazon. Please send us an e-mail if you want to add pictures to the gallery and database or if you have documents that you want to share with the rest of us. There is no fee or club affiliation required to register a car in the gallery. We welcome Volvo Amazons in any shape and condition!


We run and maintain this web site in our spare time and solely based on our genuine interest of the Volvo Amazon. If you appreciate our work, please consider a donation using the button to the right.


Karl Eric Mćlberg and Fredrik Lofter